Listy przewozowe w transporcie międzynarodowym są jak gitara basowa w dobrej kapeli rockowej – może nie pełnią roli pierwszoplanowej, ale bez nich trudno wyobrazić sobie cały proces (koncert) 🙂 To list przewozowy pomaga przy dokonaniu odprawy celnej, to on stanowi dowód przekazania ładunku i odpowiedzialności za niego wg. INCOTERMS 2020 to on wreszcie umożliwia wydanie towaru właściwej osobie.

Listy przewozowe sporządzane są najczęściej we współpracy nadawcy i przewoźnika przy okazji przekazania ładunku do przewozu. Technicznie wygląda to tak, że przewoźnik przekazuje nadawcy pusty druk listu, który ten zapełnia szczegółowymi informacjami i danymi.

W obrocie międzynarodowym list przewozowy spełnia zatem kilka istotnych funkcji, spróbujmy je teraz krótko opisać:

 

Funkcje międzynarodowych listów przewozowych

funkcja informacyjna – to istotne informacje o stronach transakcji przewozu (nadawcy, przewoźniku, odbiorcy), cechach ładunku i szczegółach przewozu,

– funkcja dowodowa – list przewozowy ułatwia identyfikację ładunku, stanowi także dowód przyjęcia ładunku do przewozu, tym samym umożliwiając dochodzenie ewentualnych roszczeń,

funkcja legitymacyjna – dokument ten stanowi podstawę do wydania towaru odbiorcy w miejscu (porcie) przeznaczenia,

 

Przeznaczenie poszczególnych kart listu przewozowego

Przyjęło się, że list przewozowy wystawia się w czterech egzemplarzach:

  • pierwszy z nich (oryginał) trafia do odbiorcy,
  • drugi (grzbiet) pozostaje w miejscu nadania,
  • trzeci (ceduła) służy do pokwitowania odbioru,
  • czwarty (wtórnik) – to kopia przeznaczona dla nadawcy,

 

Struktura listu przewozowego

W zależności od rodzaju transportu, zawartość listów przewozowych może się nieco od siebie różnić. Niektóre typy listów (np. listy CIM i CMR) mają z góry ustaloną formę, inne (np. konosament) z kolei nie posiadają jednego wzorca. W większości przypadków wyodrębnimy jednak następujące istotne elementy listu przewozowego:

  • oznaczenie przewoźnika
  • dane załadowcy (nadawcy)
  • oznaczenie odbiorcy
  • oznaczenie pojazdu/statku
  • określenie rodzaju ładunku, jego wartości pieniężnej i gabarytów (miary, wagi, objętości, liczby sztuk)
  • znaki główne (umożliwiające identyfikację ładunku)
  • informacje o sposobie opakowania i stanie ładunku
  • informacje o miejscu załadunku, a także miejscu wyładunku
  • oznaczenie opłat frachtowych i innych należności przewoźnika, a także sposobu i terminu ich uiszczenia
  • informację o liczbie wydanych egzemplarzy listu
  • instrukcje dotyczące czynności celnych
  • datę i miejsce wystawienia
  • podpis przewoźnika, kapitana statku lub ich przedstawicieli.

 

Rodzaje listu przewozowego:

Każdy rodzaj transportu ma własny rodzaj listu i tak:

W następnych wpisach szczegółowo opiszemy poszczególne rodzaje listów przewozowych. Zapraszamy więc do lektury i do kontaktu