Listy przewozowe w transporcie międzynarodowym są jak gitara basowa w dobrej kapeli rockowej – może nie pełnią roli pierwszoplanowej, ale bez nich trudno wyobrazić sobie cały proces (koncert) 🙂 To list przewozowy pomaga przy dokonaniu odprawy celnej, to on stanowi dowód przekazania ładunku i odpowiedzialności za niego wg. INCOTERMS 2020 to on wreszcie umożliwia wydanie towaru właściwej osobie.
Listy przewozowe sporządzane są najczęściej we współpracy nadawcy i przewoźnika przy okazji przekazania ładunku do przewozu. Technicznie wygląda to tak, że przewoźnik przekazuje nadawcy pusty druk listu, który ten zapełnia szczegółowymi informacjami i danymi.
W obrocie międzynarodowym list przewozowy spełnia zatem kilka istotnych funkcji, spróbujmy je teraz krótko opisać:
Funkcje międzynarodowych listów przewozowych
– funkcja informacyjna – to istotne informacje o stronach transakcji przewozu (nadawcy, przewoźniku, odbiorcy), cechach ładunku i szczegółach przewozu,
– funkcja dowodowa – list przewozowy ułatwia identyfikację ładunku, stanowi także dowód przyjęcia ładunku do przewozu, tym samym umożliwiając dochodzenie ewentualnych roszczeń,
– funkcja legitymacyjna – dokument ten stanowi podstawę do wydania towaru odbiorcy w miejscu (porcie) przeznaczenia,
Przeznaczenie poszczególnych kart listu przewozowego
Przyjęło się, że list przewozowy wystawia się w czterech egzemplarzach:
- pierwszy z nich (oryginał) trafia do odbiorcy,
- drugi (grzbiet) pozostaje w miejscu nadania,
- trzeci (ceduła) służy do pokwitowania odbioru,
- czwarty (wtórnik) – to kopia przeznaczona dla nadawcy,
Struktura listu przewozowego
W zależności od rodzaju transportu, zawartość listów przewozowych może się nieco od siebie różnić. Niektóre typy listów (np. listy CIM i CMR) mają z góry ustaloną formę, inne (np. konosament) z kolei nie posiadają jednego wzorca. W większości przypadków wyodrębnimy jednak następujące istotne elementy listu przewozowego:
- oznaczenie przewoźnika
- dane załadowcy (nadawcy)
- oznaczenie odbiorcy
- oznaczenie pojazdu/statku
- określenie rodzaju ładunku, jego wartości pieniężnej i gabarytów (miary, wagi, objętości, liczby sztuk)
- znaki główne (umożliwiające identyfikację ładunku)
- informacje o sposobie opakowania i stanie ładunku
- informacje o miejscu załadunku, a także miejscu wyładunku
- oznaczenie opłat frachtowych i innych należności przewoźnika, a także sposobu i terminu ich uiszczenia
- informację o liczbie wydanych egzemplarzy listu
- instrukcje dotyczące czynności celnych
- datę i miejsce wystawienia
- podpis przewoźnika, kapitana statku lub ich przedstawicieli.
Rodzaje listu przewozowego:
Każdy rodzaj transportu ma własny rodzaj listu i tak:
- fracht morski – konosament morski (B/O lub BOL)
- fracht lotniczy – Air Waybill (AWB)
- transport kolejowy – listy CIM i SMGS
- transport drogowy – CMR
W następnych wpisach szczegółowo opiszemy poszczególne rodzaje listów przewozowych. Zapraszamy więc do lektury i do kontaktu
0 Comments
Leave a comment