Obowiązkowa koperta logistyczna ELO stanie się wymagana na granicy francusko-brytyjskiej od 1 września 2025 roku. Nowy system ELO (Enveloppe Logistique Obligatoire) jest częścią inteligentnej granicy (Smart Border) i ma na celu uproszczenie procedur celnych, przyspieszenie odpraw i zmniejszenie liczby błędów w dokumentacji.
Czym jest obowiązkowa koperta logistyczna ELO?
Obowiązkowa koperta logistyczna ELO to cyfrowe narzędzie, które łączy wszystkie niezbędne dokumenty celne w jeden zintegrowany system. Każdy pojazd, w tym puste ciężarówki, będzie musiał posiadać jedno unikalne ELO zawierające:
- deklarację ENS,
- deklaracje importowe, eksportowe i tranzytowe,
- kluczowe informacje dotyczące przewożonych towarów, w tym objętych kontrolami fitosanitarnymi i weterynaryjnymi.
Kierowca będzie musiał okazać kod kreskowy ELO przy przekraczaniu granicy, co pozwoli na automatyczne przypisanie odprawy do danego pojazdu.
Obowiązek ten dotyczy wyłącznie przejść granicznych objętych systemem Smart Border oraz ruchu ro-ro. Docelowo każdy kierowca korzystający z tych przejść będzie musiał skanować jedynie dwa kody kreskowe: GMR dla zgłoszeń po stronie brytyjskiej i ELO po stronie francuskiej.
Jak działa obowiązkowa koperta logistyczna ELO?
- Tworzenie ELO – jedna wyznaczona osoba (ELO Manager) musi zebrać wszystkie dane i stworzyć kopertę ELO w systemie online przed przekroczeniem granicy.
- Powiązanie deklaracji – system automatycznie łączy wszystkie deklaracje i przypisuje je do jednego kodu kreskowego.
- Prezentacja na granicy – kierowca skanuje kod ELO, a system Smart Border automatycznie przeprowadza odprawę.
Deklaracje ENS będą wymagane jedynie dla strony, do której przywożone są towary. ENS po stronie Unii Europejskiej powinny być składane w systemie ICS2, natomiast po stronie Wielkiej Brytanii w systemie Safety and Security Great Britain.
Kluczowe terminy wdrożenia
- 1 kwietnia 2025 r. – system ELO zostaje udostępniony przewoźnikom w ramach fazy testowej.
- 1 września 2025 r. – obowiązkowe stosowanie ELO przy każdej odprawie na granicy Francja-Wielka Brytania.
Od 1 kwietnia 2025 r. przestaną działać obecne koperty logistyczne, co oznacza konieczność przejścia na nowy system.
Co muszą zrobić przewoźnicy i firmy transportowe?
Przygotowanie do wdrożenia ELO wymaga podjęcia następujących kroków:
- Wyznaczenie ELO Managera – osoba ta będzie odpowiedzialna za tworzenie kopert logistycznych.
- Szkolenie zespołu – warto zapoznać się z nowymi procedurami, aby uniknąć problemów na granicy.
- Integracja z systemem ENS i ICS2 – system ELO wymaga wcześniejszego zgłoszenia deklaracji ENS.
Korzyści z wdrożenia ELO
- Mniej błędów i krótszy czas odprawy – system automatycznie weryfikuje dane.
- Większa przejrzystość – możliwość śledzenia statusu przesyłki na granicy.
- Łatwiejsza obsługa dla kierowców – zamiast wielu dokumentów wystarczy jeden kod kreskowy.
- Potencjalne rozwiązanie problemu z potwierdzeniem wywozu IE599 – mamy nadzieję, że system ELO pomoże eksporterom i przewoźnikom w uniknięciu problemów z uzyskaniem potwierdzenia IE599, o czym pisaliśmy w naszym artykule: Brak potwierdzenia wywozu IE599.
Podsumowanie
Obowiązkowa koperta logistyczna ELO to kluczowa zmiana w systemie odpraw na granicy Francja-Wielka Brytania. Od września 2025 roku każdy przewoźnik będzie zobowiązany do jej stosowania, dlatego już teraz warto przygotować się na zmiany. Firmy transportowe powinny zaplanować wdrożenie systemu ELO i przeszkolić pracowników, aby uniknąć problemów związanych z nowymi przepisami.
Jako agencja celna działająca zarówno po stronie brytyjskiej jako Simple Duty LTD oraz po stronie unijnej jako Agencja Celna Proste Cło, oferujemy kompleksowe wsparcie w zakresie obsługi odpraw celnych. Z uwagi na naszą całodobową działalność, możemy również świadczyć usługi jako ELO Manager, zapewniając sprawne przygotowanie dokumentacji i minimalizując ryzyko opóźnień.
Masz pytania dotyczące wdrożenia ELO? Skontaktuj się z naszym zespołem ekspertów celnych, aby uzyskać wsparcie i porady dostosowane do Twoich potrzeb!
Dodatkowe źródło: