Przesunąć kontrole po BREXIT -owe czy odwołać Święta? Według dobrze poinformowanych źródeł podobno z takim dylematem zderzył się właśnie brytyjski Rząd 😉 A tak poważnie, to „dynamika” po BREXIT -owych zmian przestaje już kogokolwiek zaskakiwać. Bez specjalnego zdziwienia przyjmujemy więc kolejne przesunięcie terminu wprowadzenia dodatkowych kontroli na towary wwożone do Wielkiej Brytanii z UE. Jeszcze kilka dni temu zastanawialiśmy się czy możliwa jest kolejna zwłoka kontrole BREXIT artykuł Proste Cło a dziś mamy już oficjalną odpowiedź, którą chcemy się od razu podzielić.

Nowy, „pragmatyczny” harmonogram wprowadzania kontroli granicznych w Wielkiej Brytanii po BREXIT:

• Wymogi dotyczące wcześniejszego zgłoszenia towarów sanitarnych i fitosanitarnych (SPS). Przesuwamy z 1 października 2021 r. na 1 stycznia 2022 r.
• Nowe wymagania dla eksportowych świadectw zdrowia. Przesuwamy z 1 października 2021 r.  na 1 lipca 2022 r.
• Świadectwa fitosanitarne i kontrole fizyczne towarów SPS w punktach kontroli granicznej. Przesuwamy z 1 stycznia 2022 r. na 1 lipca 2022 r.
• Deklaracje bezpieczeństwa i ochrony importu (UK ENS). Przesuwamy z 1 stycznia 2022r na 1 lipca 2022 r.
• Pełne deklaracje celne i kontrole importu zostaną wprowadzone 1 stycznia 2022 r., zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami.

Szczegóły można znaleźć na oficjalnych stronach tutaj uk government

Co zmienia się już od 01 października 2021

Od 1 października br. przy wywozie towarów z Wielkiej Brytanii składać będzie brytyjskim organom celnym wywozową deklarację skróconą Exit Summary Declaration (EXS). Wymóg przedstawienia EXS będzie dotyczył towarów co do których nie ma obowiązku złożenia zgłoszenia do procedury wywozu.

W praktyce o deklaracji EXS musimy pamiętać przy wywozie z Wielkiej Brytanii towarów:

  • czasowo składowanych przez dłużej niż 14 dni,
  • czasowo składowanych krócej niż 14 dni wobec których nie złożono danych bezpieczeństwa i ochrony na etapie ich przywozu do Wielkiej Brytanii lub w stosunku do których zmieniło się ich miejsce przeznaczenia bądź odbiorca,
  • przemieszczanych w tranzycie z wykorzystaniem tranzytowego dokumentu towarzyszącego (TAD) lub tranzytowego dokumentu towarzyszącego bezpieczeństwo (TSAD),
  • Pustych palet, kontenerów i pojazdów przewożonych w ramach umowy transportowej/ przewozowej, tj. umowy pomiędzy przewoźnikiem a nadawcą ładunku lub pasażerem, która określa wzajemne prawa i obowiązki.

Po BREXIT -owe kontrole kiedyś nas w końcu dopadną…

Dlatego w myśl łacińskiej zasady Galeatum sero dueli paenitet* proponujemy nie odkładać przygotowań do tego wydarzenia na ostatnią chwilę. Zachęcamy też do śledzenia naszego bloga. Tu staramy się na bieżąco monitorować sytuację i pisać o zdarzeniach ważnych dla naszych Klientów. Służymy również radą i pomocą 24/7/365 nie tylko w temacie BREXIT -u.

*uzbrojony nie narzeka na wojnę