Warunki dostawy CFR| Cost and Freight| Incoterms 2020
Reguła CFR (cost and freight) INCOTERMS 2020, koszt i fracht… Oznacza ona, że ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego, gdy towary znajdują się na pokładzie statku. W taki sposób uznaje się, że sprzedający wywiązał się z obowiązku dostarczenia towarów bez względu na to, czy towary rzeczywiście dotrą do miejsca przeznaczenia w dobrym stanie, w podanej ilości lub czy w ogóle. W CFR sprzedający nie ma, wobec kupującego, obowiązku ubezpieczenia towaru, zaleca się zatem kupującemu nabycie dla siebie ubezpieczenia.
Przykład: CFR Gdańsk Incoterms 2020
Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa, czyli największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z ponad 100 państw.
Warunki dostawy CFR Incoterms | Koszt i fracht
CFR (Cost and Fracht) – „Koszt i fracht” oznacza, że sprzedający dostarcza towary do kupującego:
- na pokładzie statku,
- albo, gdy sprzedający spowoduje dostawę towarów, już w ten sposób dostarczonych.
„Spowodować dostawę towarów, już w ten sposób dostarczonych towarów”. Odniesienie do „spowodować” dotyczy tutaj wielokrotnej sprzedaży w dół łańcucha (string sales), szczególnie powszechnej w handlu towarami masowymi.
Warunki dostawy CFR Incoterms | Rodzaj transportu
Regułę CFR Incoterms 2020 należy stosować wyłącznie w transporcie morskim lub wodnym śródlądowym. W przypadku, gdy ma być wykorzystany więcej niż jeden rodzaj transportu, co zazwyczaj będzie miało miejsce w sytuacji, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi w terminalu kontenerowym, właściwą regułą do stosowania jest raczej CPT, niż CFR.
Warunki dostawy CFR Incoterms | Porty dostawy i przeznaczenia
W CFR ważne są dwa porty. 1 port, w którym towary są dostarczane na pokład statku oraz. 2 port uzgodniony jako miejsce przeznaczenia towarów. Ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego, kiedy towary są dostarczone kupującemu, przez umieszczenie ich na pokładzie statku w porcie wysyłki lub przez spowodowanie dostawy towarów, już w ten sposób dostarczonych. Jednakże sprzedający musi zawrzeć umowę na przewóz towarów od dostawy do uzgodnionego miejsca przeznaczenia. Na przykład, towary są umieszczane na pokładzie statku w Szanghaju (który jest portem) do przewozu do Southampton (również port). Dostawa następuje tutaj, gdy towary znajdują się na pokładzie w Szanghaju, z ryzykiem przechodzącym na kupującego w tym momencie; a sprzedający musi zawrzeć umowę przewozu z Shanghaju do Southampton.
Warunki dostawy CFR Incoterms | Czy należy podać nazwę portu załadunku?
Podczas, gdy umowa zawsze będzie określać port przeznaczenia, może nie określać portu wysyłki, w którym ryzyko przechodzi na kupującego. Jeżeli port załadunku ma szczególne znaczenie dla kupującego, a może tak być na przykład w przypadku, gdy kupujący chce upewnić się, że składnik frachtowy ceny jest uzasadniony, zaleca się stronom jak najdokładniejsze określenie go w umowie.
Warunki dostawy CFR Incoterms | Identyfikacja punktu przeznaczenia w porcie wyładunku
Zaleca się, aby strony jak najdokładniej zidentyfikowały punkt w porcie przeznaczenia, ponieważ koszty do tego punktu są na rachunek sprzedającego. Sprzedający musi zawrzeć umowę lub umowy przewozu, które obejmują przewóz towarów od dostawy do oznaczonego portu lub do uzgodnionego punktu w obrębie tego portu, jeśli taki punkt został uzgodniony w umowie sprzedaży.
Warunki dostawy CFR Incoterms| Wielu przewoźników
Jest możliwe, że przewóz jest wykonywany przez kilku przewoźników na różnych etapach transportu morskiego, na przykład, najpierw przez przewoźnika obsługującego statek dostawczy z Hongkongu do Szanghaju, a następnie na statek oceaniczny z Szanghaju do Southampton. Powstaje tutaj pytanie, czy ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego w Hongkongu, czy w Szanghaju: gdzie następuje dostawa? Strony mogły to uzgodnić w samej umowie sprzedaży. Jeżeli jednak nie ma takiej umowy, przyjmuje się domyślnie, że ryzyko przechodzi, gdy towary zostały dostarczone pierwszemu przewoźnikowi, tj. w Hongkongu, co wydłuża okres, w którym kupujący ponosi ryzyko utraty lub uszkodzenia. Jeżeli strony chciałyby, aby ryzyko zostało przeniesione na późniejszym etapie (tutaj: Szanghaj), muszą to określić w umowie sprzedaży.
Warunki dostawy CFR Incoterms| Koszty wyładunku
Jeżeli sprzedający, zgodnie ze swoją umową przewozu, ponosi koszty związane z wyładunkiem we wskazanym punkcie w porcie przeznaczenia, nie ma prawa dochodzić ich osobno od kupującego, chyba że strony uzgodniły inaczej.
Warunki dostawy CFR Incoterms | Odprawa celna w eksporcie / imporcie
Tam, gdzie ma to zastosowanie, CFR wymaga, aby sprzedający dokonał odprawy towarów w eksporcie. Sprzedający nie ma jednak obowiązku dokonania odprawy towarów w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie. Nie ma też obowiązku uiszczenia należności celnych w imporcie lub dopełnienia formalności celnych w imporcie.
W przypadku szczegółowych pytań dotyczących eksportu lub importu towaru zapraszamy do kontaktu.
Warunki dostawy CFR Incoterms | Obowiązki po stronie Sprzedającego i Kupującego
1. Obowiązki sprzedającego
-
A1 (Obowiązki ogólne)
Sprzedający musi dostarczyć towary i fakturę handlową zgodnie z umową sprzedaży. Musi również dostarczyć wszelkie inne dowody zgodności, które mogą być wymagane przez umowę.
-
A2 (Dostawa)
Sprzedający musi dostarczyć towary, albo przez ich umieszczenie na pokładzie statku, albo spowodować dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów. Sprzedający musi dostarczyć towary w uzgodnionej dacie lub w ramach uzgodnionego okresu oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w porcie.
-
A3 (Przejście ryzyka)
Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z A2. Wyjątkiem jest utrata lub uszkodzenie w okolicznościach opisanych w B3.
-
A4 (Przewóz)
Sprzedający musi zawrzeć lub spowodować zawarcie umowy na przewóz towarów z uzgodnionego punktu dostawy w miejscu dostawy, o ile jest on uzgodniony, do oznaczonego portu przeznaczenia lub, jeżeli tak uzgodniono, do któregokolwiek punktu w tym porcie. Umowa przewozu musi być zawarta na zwyczajowych warunkach, na koszt sprzedającego, i przewidywać przewóz zwykłą trasą, typem statku zwykle używanym do przewozu tego rodzaju sprzedawanych towarów.
Sprzedający musi przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem, aż do dostawy.
-
A5 (Ubezpieczenie)
Sprzedający nie ma, wobec kupującego, obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Jednakże, sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, posiadane przez siebie informacje, których kupujący potrzebuje do uzyskania ubezpieczenia.
-
A6 (Dokument dostawy / transportowy)
Sprzedający musi, na własny koszt, dostarczyć kupującemu zwyczajowy dokument transportowy do uzgodnionego portu przeznaczenia. Taki dokument transportowy musi wymieniać towary objęte umową i nosić datę w ramach uzgodnionego okresu wysyłki. Musi też umożliwiać kupującemu żądanie od przewoźnika wydania towarów w porcie przeznaczenia. Jeżeli nie uzgodniono inaczej, musi też umożliwiać kupującemu sprzedaż towarów w drodze, przez przeniesienie dokumentu na kolejnego kupującego lub przez zawiadomienie przewoźnika. Jeżeli taki dokument transportowy jest wydany w zbywalnej formie i w kilku oryginałach, kupującemu musi być przedstawiony komplet oryginałów.
-
A7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Sprzedający musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności celne związane z odprawą w eksporcie. Wymaganymi dokumentami przy eksporcie mogą być np. licencje, urzędowe zezwolenia, poświadczenia bezpieczeństwa, kontrola przedwysyłkowa itp.
Tam gdzie ma to zastosowanie, sprzedający musi udzielić pomocy kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt w uzyskaniu wszelkich dokumentów i/lub informacji odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą w tranzycie / imporcie. W tym wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez każdy kraj tranzytu lub kraj importu.
-
A8 (Kontrola / opakowanie / oznakowanie)
Sprzedający musi ponieść koszty tych czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne w celu dostarczenia towarów zgodnie z miejscem dostawy (A2). Musi również, na własny koszt, opakować towary. Sprzedający musi opakować i oznakować towary, w sposób odpowiedni dla danego transportu. Chyba że strony ustaliły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania.
-
A9 (Podział kosztów)
Sprzedający musi zapłacić:
a/ wszelkie koszty związane z towarami do momentu ich dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy (A2), inne niż koszty płacone przez Kupującego, ujęte w (B9)b/ fracht i wszelkie inne koszty wynikające z A4, w tym koszty załadunku towarów na pokład oraz związane z transportem koszty bezpieczeństwa
c/ wszelkie opłaty za wyładunek w uzgodnionym porcie wyładunku, które były na rachunek sprzedającego zgodnie z umową przewozu
d/ koszty tranzytu, które były na rachunek sprzedającego zgodnie z umową przewozu
e/ koszty dostarczenia kupującemu zwyczajowego dowodu, zgodnie z (A6), że towary zostały dostarczone
f/ tam, gdzie ma to zastosowanie, cła, podatki i wszelkie inne koszty związane z odprawą w eksporcie zgodnie z (A7)a
g/ kupującemu, wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z (B7)a.
A10 (Zawiadomienia)
Sprzedający musi zawiadomić kupującego, że towary zostały dostarczone zgodnie z A2. Sprzedający musi przekazać kupującemu wszelkie potrzebne zawiadomienia w celu umożliwienia kupującemu przyjęcia dostawy towarów.
2. Obowiązki kupującego
-
B1 (Obowiązki ogólne)
Kupujący musi zapłacić cenę towarów przewidzianą w umowie sprzedaży. Zgodnie z ustaleniami, lub zgodnie z przyjętymi zwyczajami.
-
B2 (Przyjęcie dostawy)
Kupujący musi przyjąć dostawę towarów, gdy zostały one dostarczone zgodnie z (A2). Musi je też odebrać je od przewoźnika w oznaczonym pocie przeznaczenia.
-
B3 (Przejście ryzyka)
Kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2). Gdy Kupujący nie wywiąże się z obowiązków zawiadomienia (B10). Wtedy ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów. Od uzgodnionej daty lub od końca uzgodnionego okresu dla wysyłki, pod warunkiem, że towary zostały wyraźnie zidentyfikowane jako przedmiot umowy.
-
B4 (Przewóz)
Kupujący nie ma, wobec sprzedającego, obowiązku zawarcia umowy przewozu.
-
B5 (Ubezpieczenie)
Kupujący nie ma, wobec sprzedającego, obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia.
-
B6 (Dokument dostawy / transportowy)
Kupujący musi przyjąć dokument transportowy dostarczony zgodnie z (A6), jeżeli jest on zgodny z umową.
-
B7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Kupujący musi udzielić pomocy sprzedającemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt. Chodzi o uzyskanie wszelkich dokumentów i/lub informacji, odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą w eksporcie. W tym wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez kraj eksportu.
Kupujący musi przeprowadzić i opłacić wszystkie formalności, wymagane przez każdy kraj tranzytu i kraj importu. Takie jak licencja importowa i tranzytowa, oświadczenie bezpieczeństwa, kontrola przedwysyłkowa, oraz wszelkie inne urzędowe zezwolenia.
-
B8 (Kontrola / opakowanie / oznakowane)
Kupujący nie ma wobec sprzedającego żadnych obowiązków.
-
B9 (Podział kosztów)
Kupujący musi zapłacić:
a/ Wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2.). Inne, niż koszty płatne przez sprzedającego zgodnie z A9.b/ koszty tranzytu, chyba że koszty te były na rachunek sprzedającego zgodnie z umową przewozu;
c/ Koszty wyładunku, w tym opłaty lichtugowe i brzegowe. Chyba że takie koszty i opłaty były na rachunek sprzedającego na podstawie umowy przewozu
d/ sprzedającemu, wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z (A5) i (A7b);
e/ tam, gdzie ma to zastosowanie, cła, podatki i wszelkie inne koszty związane z tranzytem lub odprawą w imporcie zgodnie z pkt (B7b); f/ wszelkie dodatkowe koszty poniesione w przypadku braku zawiadomienia zgodnie z (B10), od uzgodnionej daty lub od końca uzgodnionego okresu dla wysyłki, pod warunkiem że towary zostały wyraźnie zidentyfikowane jako przedmiot umowy.
-
B10 (Zawiadomienia)
Kupujący musi, w każdym przypadku, gdy uzgodniono, że jest on uprawniony do określenia terminu w ramach uzgodnionego okresu i/lub punktu odbioru towarów w obrębie oznaczonego portu przeznaczenia, zawiadomić sprzedającego z odpowiednim wyprzedzeniem.
Formuła CFR…
podobnie jak inne reguły z grupy C (CIP, CPT i CIF) obciąża podstawowymi kosztami sprzedającego. Obowiązki w regule CFR są również podobne do obowiązków sprzedającego w formule FOB. Jest tu jednak zasadnicza różnica – w przypadku reguły CFR za transport odpowiada sprzedający. Wynika więc z tego, że eksporter znajduje przewoźnika, negocjuje z nim odpowiednią umowę i opłaca transport.
Niedogodnością dla kupującego w CFR jest to, że to sprzedawca płaci za fracht. Trzeba więc pamiętać aby fracht został prawidłowo wykazany w fakturze sprzedaży, inaczej może powstać kłopot z prawidłową odprawą celną importową.
Przypominamy jednocześnie, że każda firma, która po raz pierwszy zamierza importować czy eksportować towar spoza Unii Europejskiej musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie poprzez portal służby celnej PUESC lub skontaktować się z nami za pomocą formularza – wtedy to my przygotujemy i wyślemy wnioski w Twoim imieniu.
0 Comments
Leave a comment