Warunki dostawy CIP | Incoterms 2020

CIP (Carriage and Insurance Paid To…) przewóz i ubezpieczenie opłacone do… to kolejny po EXW, FCACPT  warunek dostawy Incoterms 2020, który chcemy naszym Czytelnikom dokładnie opisać. W nieco inny sposób od warunków wymienionych wyżej rozstrzyga on obowiązki i wymagania, które spełnić muszą zarówno Sprzedający, jak i Kupujący – to naturalne. Dokładnie natomiast opisuje kwestię ubezpieczenia ładunku w czasie przewozu i na to szczególnie trzeba zwrócić uwagę wybierając akurat warunki CIP (Carriage and Insurance Paid To…) jako warunki realizacji kontraktu.

Przykład: CIP Poznań Incoterms 2020

Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa, czyli największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z ponad 100 państw.

Warunki dostawy CIP Incoterms | Dostawa i ryzyko

CIP (Carriage and Insurance Paid To) – „Przewóz i ubezpieczenie opłacone do …” oznacza, że sprzedający dostarcza towary i przenosi ryzyko na kupującego:

  • przez przekazanie ich przewoźnikowi
  • zaangażowanemu przez sprzedającego
  • gdy spowoduje dostawę towarów, już w ten sposób dostarczonych

Określenie „Spowodować dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów” odnosi się do wielokrotnej sprzedaży w dół łańcucha (string sales), szczególnie powszechnej w handlu towarami masowymi.

Sprzedający może przekazać przewoźnikowi fizyczne posiadanie towarów, w sposób i w miejscu odpowiednim dla użytego środka transportu.

Ryzyko ze sprzedającego na kupującego przechodzi w momencie, gdy towary są dostarczone kupującemu poprzez przekazanie go przewoźnikowi. Sprzedający musi zawrzeć umowę na przewóz towarów od dostawy do uzgodnionego miejsca przeznaczenia.

Warunki dostawy CIP Incoterms | Rodzaj transportu

Regułę CIP Incoterms 2020 można stosować dla każdego rodzaju lub środka transportu. Przy tego rodzaju dostawy można również wykorzystać więcej niż jeden rodzaj transportu.

Warunki dostawy CIP Incoterms | Miejsca (punkty) dostawy i przeznaczenia

Przy warunkach dostawy CIP ważne są dwie lokalizacje:

  1. miejsce lub punkt (o ile jest podany), w którym są dostarczone towary (w celu przeniesienia ryzyka),
  2. miejsce lub punkt uzgodnione jako miejsce przeznaczenia towarów (jako punkt, do którego sprzedający zobowiązuje się zawrzeć umowę przewozu).

 

Warunki dostawy CIP Incoterms | Ubezpieczenie

Sprzedający zobowiązany jest do zawarcia umowy ubezpieczenia, od ryzyka utraty lub uszkodzenia towarów przez kupującego, od punktu dostawy do punktu przeznaczenia. W przypadku, gdy kraj przeznaczenia wymaga ubezpieczenia lokalnego strony powinny rozważyć sprzedaż i zakup zgodnie z warunkami CPT.

 

Warunki dostawy CIP Incoterms| Identyfikacja miejsca lub punktu dostawy

Dobrze jest, aby strony określiły w umowie sprzedaży oba miejsca, na tyle dokładnie jak jest to możliwe. Jak najdokładniejsze określenie miejsca lub punktu dostawy jest bardzo ważne. Są przypadki, gdy jest zaangażowanych kilku przewoźników, z których każdy obsługuje inny etap przewozu od dostawy do miejsca przeznaczenia. Jeśli są takie sytuacje, a strony nie uzgadniają konkretnego miejsca lub punktu dostawy, przyjmuje się domyślnie, że ryzyko przechodzi, gdy towary zostały dostarczone pierwszemu przewoźnikowi, w punkcie będącym wyłącznym wyborem sprzedającego i nad którym kupujący nie ma żadnej kontroli.

 

Warunki dostawy CIP Incoterms | Identyfikacja miejsca przeznaczenia

Strony powinny jak najdokładniej określić w umowie sprzedaży punkt w obrębie uzgodnionego miejsca przeznaczenia. Tak naprawdę będzie to punkt, do którego sprzedający musi zawrzeć umowę przewozu i do którego koszty przewozu obciążają sprzedającego.

 

Warunki dostawy CIP Incoterms| koszty wyładunku w miejscu przeznaczenia

Gdy sprzedający ponosi koszty związane z wyładunkiem w oznaczonym miejscu przeznaczenia, nie ma prawa dochodzić ich osobno od kupującego. Warunki wyładunku muszą być zgodne z umową przewozu, chyba, że strony uzgodnią inaczej.

 

Warunki dostawy CIP Incoterms| Odprawa w eksporcie / imporcie

W przypadku reguły CIP to sprzedający musi dokonać odprawy towarów w eksporcie. Sprzedający nie ma jednak obowiązku dopełnienia jakichkolwiek formalności celnych w imporcie (nie musi dokonać odprawy towarów w imporcie, czy opłacić należności celne) lub w tranzycie przez kraje trzecie.

W przypadku szczegółowych pytań dotyczących eksportu czy importu towaru zapraszamy do kontaktu.

 

Warunki dostawy CIP Incoterms | Obowiązki po stronie sprzedającego i kupującego

1. Obowiązki sprzedającego


A1 (Obowiązki ogólne)


sprzedający dostarcza towar i fakturę handlową oraz inne dokumenty wymagane zgodnie z umową sprzedaży.


A2 (Dostawa)


sprzedający musi dostarczyć towary przez ich przekazanie przewoźnikowi z którym zawarł umowę na przewóz towaru. Może też spowodować dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów. W tych dwóch przypadkach sprzedający musi dostarczyć towar w uzgodnionej dacie lub w terminie (w ramach uzgodnionego okresu dostawy).



A3 (Przejście ryzyka)


sprzedający jest odpowiedzialny za ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z dostawą. Wyjątek stanowi utrata lub uszkodzenie towaru w okolicznościach opisanych jako obowiązki kupującego dotyczące przejścia ryzyka (B3).



A4 (Przewóz)


sprzedający musi zawrzeć lub spowodować zawarcie umowy na przewóz towarów z uzgodnionego punktu dostawy w miejscu dostawy (o ile jest on uzgodniony) do:
– oznaczonego miejsca przeznaczenia, lub
– do któregokolwiek punktu w tym miejscu.


Umowa przewozu musi:
– zostać zawarta na zwyczajowych warunkach
– być na koszt sprzedającego
– przewidywać przewóz zwykłą trasą (w sposób zwyczajowo przyjęty dla tego rodzaju towarów).


Jeżeli konkretny punkt nie został uzgodniony, to sprzedający może wybrać punkt dostawy i punkt w oznaczonym miejscu przeznaczenia, które najlepiej odpowiadają jego celowi.


Sprzedający musi przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem do miejsca przeznaczenia.



A5 (Ubezpieczenie)


sprzedający musi na własny koszt uzyskać ubezpieczenie ładunku odpowiednie dla użytego środka transportu. Sprzedający na żądanie i na koszt kupującego musi zapewnić dodatkową ochronę ubezpieczeniową na wypadek np. wojny lub strajku. Ubezpieczenie powinno obejmować towary od punktu dostawy określonego w A2 do oznaczonego miejsca przeznaczenia (co najmniej).



A6 (Dokument dostawy / transportowy)


jeżeli wynika to z praktyki lub na żądanie kupującego, to sprzedający musi dostarczyć kupującemu (na swój koszt) zwyczajowy dokument  transportowy na zamówiony transport zgodnie z umową przewozu.


Dokument transportowy musi m.in. wymieniać towary objęte umową, posiadać datę wysyłki.



A7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)


sprzedający musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności związane z odprawą w eksporcie. Wymaganymi dokumentami przy eksporcie mogą być np. licencje, urzędowe zezwolenia, itp.. Jeśli chodzi o odprawę w imporcie, to sprzedający musi udzielić pomocy kupującemu w uzyskaniu wszelkich dokumentów, czy informacji odnoszących się do formalności związanych z odprawą w imporcie. Sprzedający musi również pomóc w kwestii wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez każdy kraj tranzytu lub kraj importu.



A8 (Kontrola / opakowanie / oznakowanie)


sprzedający musi ponieść koszty tych czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne w celu dostarczenia towarów zgodnie z miejscem dostawy. Sprzedający musi również opakować i oznakować towary, w sposób odpowiedni dla danego transportu. Chyba że strony ustaliły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania.



A9 (Podział kosztów)


sprzedający musi:
a/ zapłacić wszelkie koszty związane z towarem do momentu ich dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy


b/  zapłacić za transport oraz pozostałe inne koszty wynikające z umowy przewozu (m.in. koszt załadunku towaru, koszty dotyczące bezpieczeństwa transportu towaru)


c/ wnieść wszelkie opłaty za wyładunek towaru w uzgodnionym miejscu przeznaczenia, ale pod warunkiem, że te opłaty były zapisane w umowie przewozu po stronie sprzedającego


d/ opłacić koszty tranzytowe, które zgodnie z umową przewozu były na rachunek sprzedającego


e/ ponieść koszty dostarczenia kupującemu zwyczajowego dowodu na dostarczenie towaru


f/ koszt ubezpieczenia (A5)


g/ zapłacić wszelkie cła, podatki i inne opłaty, jak i koszty związane z odprawą w eksporcie


h/ zapłacić kupującemu za koszty oraz opłaty związane z udzieleniem pomocy przy uzyskaniu dokumentów, czy informacji związanych z  odprawą eksportową.



A10 (Zawiadomienia)


sprzedający musi zawiadomić kupującego, że towary zostały dostarczone zgodnie z dostawą. Musi również przekazać kupującemu wszelkie potrzebne zawiadomienia w celu umożliwienia kupującemu przyjęcia dostawy towarów.


2. Obowiązki kupującego


B1 (Obowiązki ogólne)


kupujący musi zapłacić cenę towarów przewidzianą w umowie sprzedaży.



B2 (Przyjęcie dostawy)


kupujący przyjmuje dostawę towarów (gdy dostarczono je zgodnie z miejscem dostawy) i odbiera od przewoźnika w oznaczonym miejscu przeznaczenia lub w uzgodnionym punkcie w obrębie tego miejsca.



B3 (Przejście ryzyka)


kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od momentu ich dostarczenia zgodnie z dostawą.


W przypadku, gdy kupujący nie zawiadomi o punkcie odbioru towarów, wówczas ponosi on wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od uzgodnionej daty lub od końca uzgodnionego okresu dostawy, pod warunkiem, że towary zostały wyraźnie zidentyfikowane jako przedmiot umowy.



B4 (Przewóz)


kupujący nie ma wobec sprzedającego obowiązku zawarcia umowy przewozu.



B5 (Ubezpieczenie)


kupujący nie ma wobec sprzedającego obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia.



B6 (Dokument dostawy / transportowy)


kupujący musi przyjąć dokument transportowy jeżeli jest on zgodny z umową.



B7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)


kupujący musi udzielić pomocy sprzedającemu (na jego żądanie, koszt i ryzyko) w uzyskaniu dokumentów, czy informacji w związku z odprawą eksportową. Musi również udzielić pomocy w zakresie wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej wymaganych przez kraj eksportu. W przypadku odprawy importowej kupujący musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności związane z odprawą celną. Dokumentami wymaganymi przy imporcie towaru mogą być m.in. licencje importowe, urzędowe zezwolenia, itp.



B8 (Kontrola / opakowanie / oznakowane)


kupujący nie ma wobec sprzedającego w tym zakresie żadnych obowiązków.



B9 (Podział kosztów)


kupujący musi:
a/ zapłacić wszelkie koszty związane z towarem od chwili jego dostarczenia zgodnie z dostawą


b/ opłacić koszty tranzytowe, koszty wyładunku (chyba, że koszty te zgodnie z umową przewozu były na rachunek sprzedającego)


c/ opłacić koszty wyładunku


d/ opłacić sprzedającemu koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów ubezpieczeniowych i odprawy celnej importoweje/ opłacić cła, podatki i pozostałe koszty związane z tranzytem lub odprawą celną importową


f/ opłacić koszty powstałe w wyniku braku zawiadomienia o terminie wysyłki i punktu odbioru towaru



B10 (Zawiadomienia)


jeśli strony tak uzgodniły, to kupujący musi zawiadomić sprzedającego z odpowiednim wyprzedzeniem o tym, że jest on uprawniony do określenia:
– terminu wysyłki towarów
– punktu odbioru towarów w obrębie oznaczonego miejsca przeznaczenia.


 

Kupujący na warunkach CIP bezwzględnie powinien zwrócić uwagę na to

…że zgodnie z regułą CIP Incoterms 2020, sprzedający jest zobowiązany do uzyskania szerokiej ochrony ubezpieczeniowej, zgodnej z Instytutową Klauzulą Ładunkową (A) lub podobną klauzulą, a nie z bardziej ograniczoną ochroną ubezpieczeniową w Instytutowej Klauzuli Ładunkowej (C). Strony zawsze mogą jednak uzgodnić niższy poziom ochrony ubezpieczeniowej.

Przypominamy jednocześnie, że każda firma, która po raz pierwszy zamierza importować czy eksportować towar spoza Unii Europejskiej musi posiadać numer EORI.  Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie poprzez portal służby celnej PUESC lub skontaktować się z nami za pomocą formularza – wtedy to my przygotujemy i wyślemy wnioski w Twoim imieniu.