Warunki dostawy DPU | Incoterms 2020
DPU Incoterms 2020 (Delivered at Place Unloaded) dostarczone do miejsca wyładowane… Zapis DPU oznacza obowiązek Sprzedającego do dostarczenia i wyładowania zamówionego przez Kupującego towaru w wyznaczonym miejscu. Jest to jedyna reguła Incoterms, która wymaga od Sprzedającego wyładunku towarów w miejscu przeznaczenia.
Przykład: DPU Warszawa Incoterms 2020
Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa, czyli największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z ponad 100 państw.
Warunki dostawy DPU Incoterms | Dostawa i ryzyko
DPU (Delivered at Place Unloaded) – „Dostarczone do miejsca wyładowane” oznacza, że sprzedający dostarcza towary i przenosi ryzyko na kupującego:
- gdy towary, po wyładowaniu z przybywających środków transportu, są postawione do dyspozycji kupującego w oznaczonym miejscu przeznaczenia lub w uzgodnionym punkcie w obrębie tego miejsca, jeżeli taki punkt jest uzgodniony.
Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem i wyładunkiem towarów w oznaczonym miejscu przeznaczenia. Oznacza to, że dostawa i przybycie do miejsca przeznaczenia są takie same.
Warunki dostawy DPU Incoterms | Rodzaj transportu
Regułę DPU Incoterms 2020 można stosować dla każdego rodzaju lub środka transportu. Przy tego rodzaju dostawy można również wykorzystać więcej niż jeden rodzaj transportu.
Warunki dostawy DPU Incoterms | dokładne miejsce lub punkt dostawy / przeznaczenia
Przy warunkach dostawy DPU Kupujący i Sprzedający powinny jak najdokładniej określić miejsce lub punkt przeznaczenia z kilku względów:
- ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego w tym punkcie dostawy/przeznaczenia,
- koszty przed tym miejscem lub punktem dostawy/ przeznaczenia są na rachunek sprzedającego, a koszty po tym miejscu lub punkcie są na rachunek kupującego
- sprzedający musi zawrzeć umowę lub zorganizować przewóz towarów do uzgodnionego miejsca lub punktu dostawy/ przeznaczenia, jeśli tego nie zrobi, to narusza swoje obowiązki, wynikające z reguły DPU i będzie odpowiedzialny wobec kupującego za wszelkie wynikające z tego koszty.
Warunki dostawy DPU Incoterms| Odprawa celna w eksporcie / imporcie
Warunki dostawy DPU obligują Sprzedającego do dokonania odprawy celnej towarów w eksporcie. Sprzedający nie ma jednak, po dostawie, obowiązku dokonania odprawy celnej w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie. Nie musi w związku z tym opłacać należności celnych lub dopełniania jakichkolwiek formalności celnych w imporcie. W rezultacie, jeśli Kupujący nie zorganizuje odprawy w imporcie, towary zostaną zatrzymane w porcie lub wewnętrznym terminalu w kraju przeznaczenia.
W przypadku szczegółowych pytań dotyczących eksportu lub importu towaru zapraszamy do kontaktu.
Warunki dostawy DPU Incoterms | Obowiązki po stronie Sprzedającego i Kupującego
1. Obowiązki sprzedającego
A1 (Obowiązki ogólne)
Sprzedający dostarcza towar i fakturę handlową oraz inne dokumenty wymagane zgodnie z umową sprzedaży. Każdy dokument, który ma być dostarczony przez sprzedającego może być w formie papierowej lub elektronicznej. Zgodnie z ustaleniami, lub z przyjętymi zwyczajami.
A2 (Dostawa)
Sprzedający wyładowuje towary z przybywających środków transportu i po czym dostarcza je przez postawienie do dyspozycji kupującego w uzgodnionym punkcie przeznaczenia, o ile jest uzgodniony, albo powoduje dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów. W obu przypadkach sprzedający musi dostarczyć towary w uzgodnionej dacie lub w ramach uzgodnionego okresu.
A3 (Przejście ryzyka)
Sprzedający jest odpowiedzialny za ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2). Wyjątek stanowi utrata lub uszkodzenie towaru w okolicznościach opisanych jako obowiązki kupującego dotyczące przejścia ryzyka (B3).
A4 (Przewóz)
Sprzedający musi zawrzeć umowę lub zorganizować, na własny koszt, przewóz towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia lub do uzgodnionego punktu, o ile jest on uzgodniony, w oznaczonym miejscu przeznaczenia. Jeżeli konkretny punkt nie został uzgodniony lub nie wynika z praktyki, sprzedający może wybrać punkt w oznaczonym miejscu przeznaczenia, które najlepiej odpowiadają jego celowi.
Sprzedający musi przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem do miejsca przeznaczenia.
A5 (Ubezpieczenie)
Sprzedający nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia.
A6 (Dokument dostawy / transportowy)
Sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na swój koszt, wszelkie dokumenty niezbędne do umożliwienia kupującemu przyjęcia towarów.
A7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Sprzedający musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności celne, wymagane przez kraj eksportu i każdy kraj tranzytowy inny, niż kraj wywozu. Wymaganymi dokumentami przy eksporcie mogą być np. licencje, urzędowe zezwolenia, itp.
Jeśli chodzi o odprawę w imporcie, to sprzedający musi udzielić pomocy kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, w uzyskaniu wszelkich dokumentów i/lub informacji odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą importową, w tym wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez kraj importu.
A8 (Kontrola / opakowanie / oznakowanie)
Sprzedający musi ponieść koszty tych czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne w celu dostarczenia towarów zgodnie z miejscem dostawy (A2). Musi również, na własny koszt, opakować towary. Sprzedający musi oznakować towary, w sposób odpowiedni dla danego transportu. Chyba że strony ustaliły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania.
A9 (Podział kosztów)
Sprzedający musi zapłacić:
a/ wszelkie koszty związane z towarami do momentu ich wyładowania i dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy (A2), inne niż koszty płacone przez Kupującego, ujęte w (B9)
b/ koszty dostarczenia dokumentu dostawy / transportowego zgodnie z (A6)
c/ cła, podatki i wszystkie inne koszty związane z odprawą w eksporcie i tranzycie zgodnie z (A7), tam gdzie ma to zastosowanie
d/ kupującemu, za wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z (B5) i (B7)
A10 (Zawiadomienia)
Sprzedający musi przekazać kupującemu wszelkie potrzebne zawiadomienia w celu umożliwienia kupującemu przyjęcia dostawy towarów.
2. Obowiązki kupującego
B1 (Obowiązki ogólne)
Kupujący musi zapłacić cenę towarów przewidzianą w umowie sprzedaży. Każdy dokument, który ma być dostarczony przez kupującego, może być w formie papierowej lub elektronicznej. Zgodnie z ustaleniami, lub zgodnie z przyjętymi zwyczajami.
B2 (Przyjęcie dostawy)
Kupujący musi przyjąć dostawę towarów, gdy zostały one dostarczone zgodnie z (A2).
- B3 (Przejście ryzyka)
Kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2).W przypadku, gdy Kupujący nie wywiąże się z obowiązków (B7) lub (B10), wówczas ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od uzgodnionej daty lub od końca uzgodnionego okresu dostawy, pod warunkiem, że towary zostały wyraźnie zidentyfikowane jako przedmiot umowy.
B4 (Przewóz)
Kupujący nie ma obowiązku zawarcia umowy przewozu.
B5 (Ubezpieczenie)
Kupujący nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Na wyraźne żądanie Sprzedającego musi jednak dostarczyć na jego koszt informacji potrzebnych do uzyskania ubezpieczenia.
B6 (Dokument dostawy / transportowy)
Kupujący musi przyjąć dokument dostarczony zgodnie z (A6).
B7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Kupujący musi udzielić pomocy sprzedającemu (na jego żądanie, koszt i ryzyko) w uzyskaniu dokumentów, czy informacji w związku z odprawą eksportową i tranzytową. Musi również udzielić pomocy w zakresie wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej wymaganych przez kraj eksportu.
W przypadku odprawy importowej Kupujący musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności związane z odprawą celną. Dokumentami wymaganymi przy imporcie towaru mogą być m.in. licencje importowe, poświadczenia bezpieczeństwa, kontrole przedwysyłkowe, urzędowe zezwolenia, itp.
B8 (Kontrola / opakowanie / oznakowane)
kupujący nie ma wobec sprzedającego w tym zakresie żadnych obowiązków.
B9 (Podział kosztów)
Kupujący musi zapłacić:
a/ wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2)
b/ sprzedającemu, za wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z (A7)
c/ cła, podatki i wszystkie inne koszty związane z odprawą celną w imporcie zgodnie z (B7)
d/ wszelkie dodatkowe koszty poniesione przez Sprzedającego, jeśli Kupujący nie wykona swoich obowiązków zgodnie z (B7) lub nie zawiadomi zgodnie z (B10), pod warunkiem że towary można wyraźnie zidentyfikować jako przedmiot umowy.
B10 (Zawiadomienia)
Kupujący musi, w każdym przypadku, gdy uzgodniono, że jest on uprawniony do określenia terminu w ramach uzgodnionego okresu i/lub punktu przyjęcia towarów w obrębie oznaczonego miejsca przeznaczenia, zawiadomić sprzedającego z odpowiednim wyprzedzeniem.
Sprzedający na warunkach DPU bezwzględnie powinien zwrócić uwagę na to…
…że ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem i wyładunkiem towarów w oznaczonym miejscu przeznaczenia. DPU jest jedyną regułą Incoterms, która wymaga od sprzedającego wyładunku towarów w miejscu przeznaczenia. Sprzedający powinien zatem upewnić się, że jest w stanie zorganizować wyładunek w oznaczonym miejscu (!!!) Jeżeli zamiarem stron jest, żeby sprzedający nie ponosił ryzyka i kosztów wyładunku, należy unikać reguły DPU. Zamiast tego należy stosować regułę DAP.
Przypominamy jednocześnie, że każda firma, która po raz pierwszy zamierza importować czy eksportować towar spoza Unii Europejskiej musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie poprzez portal służby celnej PUESC lub skontaktować się z nami za pomocą formularza – wtedy to my przygotujemy i wyślemy wnioski w Twoim imieniu.