Warunki dostawy FOB | Free On Board | Incoterms 2020
Kolejna reguła INCOTERMS 2020, którą się zajmiemy to FOB (Free On Board) dostarczone na statek… Oznacza ona, że ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego, gdy towary znajdują się na pokładzie statku. Nie zaleca się korzystania z tej formuły w przypadku, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi, zanim znajdą się na pokładzie statku. Na przykład, gdy są przekazywane przewoźnikowi w terminalu kontenerowym – wtedy strony powinny rozważyć zastosowanie reguły FCA.
Przykład: FOB Jebel Ali Incoterms 2020
Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa, czyli największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z ponad 100 państw.
Warunki dostawy FOB Incoterms | Dostawa i ryzyko
FOB (Free On Board) – „Dostarczone na statek” oznacza, że sprzedający dostarcza towary do kupującego:
- na pokładzie statku,
- wyznaczonego przez kupującego,
- w oznaczonym porcie załadunku,
- albo, gdy sprzedający spowoduje dostawę towarów, już w ten sposób dostarczonych.
„spowodować dostawę towarów, już w ten sposób dostarczonych towarów” – Odniesienie do „spowodować” dotyczy tutaj wielokrotnej sprzedaży w dół łańcucha (string sales), szczególnie powszechnej w handlu towarami masowymi.
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego, gdy towary znajdują się na statku. Od tego momentu kupujący ponosi wszystkie koszty.
Warunki dostawy FOB Incoterms | Rodzaj transportu
Regułę FOB Incoterms 2020 należy stosować wyłącznie w transporcie morskim lub wodnym śródlądowym, w przypadku gdy strony zamierzają dostarczyć towary przez umieszczenie ich na pokładzie statku. W związku z tym reguła FOB nie jest odpowiednia w przypadku, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi zanim znajdą się na pokładzie statku. Na przykład, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi w terminalu kontenerowym. W takim przypadku strony powinny rozważyć zastosowanie reguły FCA, a nie reguły FOB.
Warunki dostawy FOB Incoterms| Odprawa celna w eksporcie / imporcie
FOB wymaga, aby sprzedający dokonał odprawy towarów w eksporcie, jeśli ma ona zastosowanie. Sprzedający nie ma jednak obowiązku dokonania odprawy towarów w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie. Nie ma też obowiązku uiszczenia należności celnych lub dopełnienia formalności celnych w imporcie.
W przypadku szczegółowych pytań dotyczących eksportu lub importu towaru zapraszamy do kontaktu.
Warunki dostawy FOB Incoterms | Obowiązki po stronie Sprzedającego i Kupującego
1. Obowiązki sprzedającego
A1 (Obowiązki ogólne)
Sprzedający musi dostarczyć towary i fakturę handlową zgodnie z umową sprzedaży. Musi również dostarczyć wszelkie inne dowody zgodności, które mogą być wymagane przez umowę.
A2 (Dostawa)
Sprzedający musi dostarczyć towary, albo przez ich umieszczenie na pokładzie statku wyznaczonego przez kupującego, w punkcie załadunku wskazanym przez kupującego, o ile jest wskazany, w oznaczonym porcie wysyłki, albo spowodować dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów. Sprzedający musi dostarczyć towary:
1. w uzgodnionej dacie lub
2. w terminie, w ramach uzgodnionego okresu, podanym przez kupującego zgodnie z B10, lub
3. jeżeli żaden taki termin nie został podany, z końcem uzgodnionego okresu i
4. w sposób zwyczajowo przyjęty w porcie
Jeśli kupujący nie wskazał żadnego konkretnego punktu załadunku, sprzedający może wybrać punkt w obrębie określonego portu wysyłki, który najlepiej odpowiada jego celowi.
A3 (Przejście ryzyka)
Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z A2, z wyjątkiem utraty lub uszkodzenia w okolicznościach opisanych w B3.
A4 (Przewóz)
Sprzedający nie ma, wobec kupującego, obowiązku zawarcia umowy przewozu. Jednakże, sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, wszelkie posiadane przez siebie informacje, w tym wymogi bezpieczeństwa związane z transportem, których kupujący potrzebuje do zorganizowania przewozu. Jeżeli tak uzgodniono, sprzedający musi zawrzeć umowę przewozu na zwykłych warunkach, na ryzyko i koszt kupującego.
Sprzedający musi przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem, aż do dostawy
A5 (Ubezpieczenie)
Sprzedający nie ma, wobec kupującego, obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Jednakże, sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, posiadane przez siebie informacje, których kupujący potrzebuje do uzyskania ubezpieczenia.A6 (Dokument dostawy / transportowy)
Sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na swój koszt, zwyczajowy dowód, że towary zostały dostarczone zgodnie z A2. Jeżeli dowód taki nie jest dokumentem transportowym, sprzedający musi udzielić kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, pomocy w uzyskaniu dokumentu transportowego.A7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Sprzedający musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności celne związane z odprawą w eksporcie. Wymaganymi dokumentami przy eksporcie mogą być np. licencje, urzędowe zezwolenia, poświadczenia bezpieczeństwa, kontrola przedwysyłkowa itp.
Tam gdzie ma to zastosowanie, sprzedający musi udzielić pomocy kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt w uzyskaniu wszelkich dokumentów i/lub informacji odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą w tranzycie / imporcie, w tym wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez każdy kraj tranzytu lub kraj importu.
A8 (Kontrola / opakowanie / oznakowanie)
Sprzedający musi ponieść koszty tych czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne w celu dostarczenia towarów zgodnie z miejscem dostawy (A2). Musi również, na własny koszt, opakować towary. Sprzedający musi opakować i oznakować towary, w sposób odpowiedni dla danego transportu. Chyba że strony ustaliły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania.A9 (Podział kosztów)
Sprzedający musi zapłacić:a/ wszelkie koszty związane z towarami do momentu ich dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy (A2), inne niż koszty płacone przez Kupującego, ujęte w (B9)
b/ koszty dostarczenia kupującemu zwyczajowego dowodu, zgodnie z A6, na to, że dostarczył towary
c/ tam, gdzie ma to zastosowanie, cła, podatki i wszelkie inne koszty związane z odprawą w eksporcie zgodnie z A7(a), oraz
d/ kupującemu, za wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z B7 (a)
A10 (Zawiadomienia)
Sprzedający musi przekazać kupującemu stosowne zawiadomienie albo o tym, że towary zostały dostarczone zgodnie z A2 lub, że statek nie przyjął dostawy towarów w uzgodnionym terminie.
2. Obowiązki kupującego
B1 (Obowiązki ogólne)
Kupujący musi zapłacić cenę towarów przewidzianą w umowie sprzedaży. Zgodnie z ustaleniami, lub zgodnie z przyjętymi zwyczajami.
B2 (Przyjęcie dostawy)
Kupujący musi przyjąć dostawę towarów, gdy zostały one dostarczone zgodnie z (A2).B3 (Przejście ryzyka)
Kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2). W przypadku, gdy Kupujący nie wywiąże się z obowiązków zawiadomienia (B10), lub gdy statek wyznaczony przez kupującego nie przybywa o czasie, lub nie przyjmuje towarów, lub kończy przyjmowanie ładunku wcześniej, wówczas kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów.
B4 (Przewóz)
Kupujący musi zawrzeć, na swój koszt, umowę przewozu towarów z oznaczonego portu załadunku, z wyjątkiem przypadków, gdy umowa przewozu jest zawierana przez sprzedającego, jak przewidziano w A4.B5 (Ubezpieczenie)
Kupujący nie ma, wobec sprzedającego, obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia.B6 (Dokument dostawy / transportowy)
Kupujący musi przyjąć dokument dostarczony zgodnie z (A6).B7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Kupujący musi udzielić pomocy sprzedającemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, w uzyskaniu wszelkich dokumentów i/lub informacji, odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą w eksporcie, w tym wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez kraj eksportu.Kupujący musi przeprowadzić i opłacić wszystkie formalności, wymagane przez każdy kraj tranzytu i kraj importu, takie jak licencja importowa i tranzytowa, oświadczenie bezpieczeństwa, kontrola przedwysyłkowa, oraz wszelkie inne urzędowe zezwolenia.
B8 (Kontrola / opakowanie / oznakowane)
Kupujący nie ma wobec sprzedającego żadnych obowiązków.B9 (Podział kosztów)
Kupujący musi zapłacić:a/ Wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2.). Inne, niż koszty płatne przez sprzedającego zgodnie z A9.
b/ Sprzedającemu wszystkie koszty i opłaty związane z udzielaniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z A4, A5, A6 i A7(b). Wszystkie koszty i opłaty związane z udzielaniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z A4, A5, A6 i A7(b);
c/Tam gdzie ma to zastosowanie. Cła, podatki i wszelkie inne koszty związane z tranzytem lub odprawą w imporcie zgodnie z B7(b)
d/ Wszelkie dodatkowe koszty poniesione albo dlatego, że kupujący nie zawiadomił zgodnie z B(10). Lub statek wyznaczony przez kupującego zgodnie z (B10) nie przybywa o czasie. Lub nie przyjmuje towarów lub kończy przyjmowanie ładunków wcześniej, niż w terminie podanym zgodnie z (B10)
B10 (Zawiadomienia)
Kupujący musi powiadomić sprzedającego z wystarczającym wyprzedzeniem o wszelkich wymogach bezpieczeństwa związanych z transportem. Powiadamia również o nazwie statku, punkcie załadunku, jeśli jest, i wybranej dacie dostawy w ramach uzgodnionego okresu.
W przypadku przesyłki na warunkach FOB dostawca jest odpowiedzialny za następujące trzy koszty:
- Transport towarów z jego fabryki do magazynu spedytora,
- Odprawy celne eksportowe,
- Wszelkie koszty związane z przeładunkiem towarów, od momentu gdy towary dotarły do magazynu spedytora, aż do załadowania ich na statek;
Koszty z punktu 3, nazywane czasem „miejscowymi” są kosztami na które dostawcy nie mają wpływu (np. CFS, ENS czy HBL i wiele innych). W związku z tym dość często spotykamy się z próbą ich przerzucania na kupującego. Oznacza to oczywiście nieplanowane i czasem dość wysokie koszty. Trzeba tu jasno stwierdzić, że jest to niezgodne z zapisami reguły FOB, dlatego należy w takich wypadkach stanowczo przypominać dostawcy o obowiązku zapłaty kosztów lokalnych, lub wybierać inne warunki dostawy, np. regułę FCA Incoterms 2020 .
Przypominamy jednocześnie, że każda firma, która po raz pierwszy zamierza importować czy eksportować towar spoza Unii Europejskiej musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie poprzez portal służby celnej PUESC lub skontaktować się z nami za pomocą formularza – wtedy to my przygotujemy i wyślemy wnioski w Twoim imieniu.