Zakaz transportu drogowego dla rosyjskich i białoruskich przewoźników drogowych obowiązuje na terenie Unii Europejskiej od soboty 9 kwietnia 2022 r. Został wprowadzony ROZPORZĄDZENIEM RADY (UE) 2022/576. W ciągu pierwszego tygodnia mamy do czynienia z okresem przejściowym. Oznacza to, że firmy transportowe z Białorusi i Rosji mają czas na dokończenie wcześniej rozpoczętych kursów. Dla kierowców białoruskich i rosyjskich ciężarówek przejeżdżających przez Polskę oznacza to, że do 16 kwietnia ostatecznie powinni oni opuścić terytorium naszego kraju.
Zakaz ma dość liczne wyjątki
Przepisy nie likwidują całkowicie obecności rosyjskich i białoruskich samochodów ciężarowych na europejskich drogach. Nie dotyczy bowiem chociażby usług pocztowych, oraz towarów przewożonych tranzytem między obwodem kaliningradzkim a pozostałym terytorium Rosji, oraz Białorusią. Szczególnie utworzenie korytarza tranzytowego przez terytorium Polski i Litwy, w kontekście spójnego zaostrzania przepisów, może budzić spore zdziwienie.
Od zakazu przewidziana są także inne odstępstwa. Każde bowiem z państw członkowskich UE może zezwolić na wykonanie przewozu drogowego towarów przez przedsiębiorstwo transportu drogowego z siedzibą w Rosji lub na Białorusi, jeżeli uzna ono, że taki transport jest niezbędny w celu:
- przywozu lub transportu do Unii paliw kopalnych oraz metali;
- zakupu, przywozu lub transportu produktów farmaceutycznych, medycznych, rolnych i spożywczych, a także nawozów;
- humanitarnym;
- funkcjonowania przedstawicielstw dyplomatycznych i konsularnych Unii i państw członkowskich w Rosji, lub organizacji międzynarodowych w Rosji korzystających z immunitetów;
- przekazania lub wywozu do Rosji dóbr kultury, które są przedmiotem wypożyczenia w ramach współpracy kulturalnej z Rosją.
Oczekiwanie na odpowiedź
Podobnych restrykcji w stosunku do przewoźników z UE, na zasadzie retorsji spodziewamy się teraz ze strony Białorusi i Rosji. Dopóki się to nie stanie, to ilość przewozów do tych państw siłą rzeczy może wzrosnąć. Chodzi tu głównie o przewoźników z Polski i Litwy, wyspecjalizowanych w przewozach na Wschód. Jednak oprócz ekonomii decydować będą o tym także względy moralne i techniczne.
Agencja Celna Proste Cło
Zakaz transportu drogowego w dla rosyjskich i białoruskich przewoźników ostatecznie wchodzi w życie 16/04/2022, wraz z innymi ograniczeniami przewidzianymi piątym pakietem sankcji. Kilkakrotnie podejmowaliśmy w naszych artykułach tematy związane z wojną w Ukrainie i jej wpływu na sytuację firm prowadzących wymianę towarową ze Wschodem, kłopotami przewoźników i agencji celnych:
Realizacja kontraktów biznesowych w obliczu sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś
Wywóz towarów podwójnego zastosowania „dual use” do Rosji i Białorusi
Kwestie celne związane z pomocą humanitarną dla Ukrainy
Zamierzamy nadal wnikliwie analizujemy wszystkie zmiany i służymy Naszym Partnerom pomocą, oraz radą w tym trudnym, bo wojennym czasie.
Zapraszamy do kontaktu