Krótka analiza przyczyny wzrostu stawek frachtu na koniec roku 2020
Wybuch pandemii COVID-19 i jego skutki zdecydowanie zdominowały mijający rok 2020 na całym świecie. Nie inaczej jest w przypadku obserwowanego obecnie gwałtownego wzrostu cen frachtu, tak zauważalnego szczególnie w transporcie multimodalnym.
Wiosną 2020 roku koronawirus zamroził światową gospodarkę i zmusił większość importerów do korekty swoich planów co w oczywisty sposób przełożyło się na globalny spadek zamówień, przewozów i przeładunków w II i III kwartale roku 2020. Próba odrobienia strat nastąpiła w kwartale IV, co naturalnie spowodowało ożywiony wzrost zamówień. Wzrost ten zderzył się jednak ze spowolnioną rotacją pustych kontenerów między Chinami, Europą i Stanami Zjednoczonymi oraz oczywistym zmniejszeniem podaży ze strony armatorów i operatorów logistycznych. Duży popyt na usługi transportowe w takiej sytuacji sprawił, że cena radykalnie wzrosła.
O ile wzrost popytu a co za tym idzie wzrost ceny usług transportowych w okresie bożonarodzeniowym nie jest niczym niespotykanym o tyle szokująca jest jego wysokość. Ogromną i oczywistą rolę odegrała tu wspomniana pandemia COVID-19 ale nie można zapominać o jeszcze dwóch ważnych w tej sytuacji okolicznościach:
Chiński Nowy Rok
i przypadające 13 dni po nim Święto Latarni to szczególny okres świąteczny w całej Południowo – Wschodniej Azji. Te największe w tym regionie świata święto publiczne i prywatne zarazem, w roku 2021 rozpoczyna się 12 lutego i trwać będzie trzy tygodnie. Co by o Chińskim Nowym Roku nie mówić, to stanowi on duże wyzwanie dla przedsiębiorców prowadzących handel z Państwem Środka 😉 W tym okresie nie pracują bowiem chińskie fabryki a zapobiegliwi importerzy starają się nagromadzić maksymalne ilości towaru przed jego rozpoczęciem.
Brexit
to w końcówce roku 2020 dodatkowy element zwiększający i tak już wysoki popyt oraz w konsekwencji windujący ceny usług transportowych. Na oczach świata trwa bezprecedensowy wyścig z czasem, bo brak umowy handlowej Wielkiej Brytanii z Unią Europejską to wysokie cła, uciążliwe procedury celne, przestoje i konieczność przeorganizowania całej wymiany handlowej.
Jak będzie według nas wyglądał początek roku 2021…
- Przed Chińskim Nowym Rokiem nadal będzie problem z dostępnością wolnych kontenerów co zwiększy zatory i przestoje;
- Nadal będzie miało miejsce podwyższanie stawek transportowych, spodziewany spadek może nastąpić dopiero w pierwszych tygodniach lutego 2021;
- Część importerów z pewnością zaczeka na ustabilizowanie się cen frachtu międzynarodowego;
- Z duża siłą wróci temat spedycji drogowej z Chin do Europy;
- Nastąpi zbliżenie stawek w transporcie morskim i kolejowym co zwiększy atrakcyjność tego drugiego;
- Na przestrzeni całego roku 2021 wprowadzenie szczepionek na koronawirusa daje nadzieję na powrót do normalności i przewidywalności rynku
Agencja Celna Proste Cło 🙂
Chiński Nowy Rok, rozpoczynający się 12 lutego 2021 będzie Rokiem Bawołu. Chińczycy uważają, że w związku z tym czeka nas trudny okres wzlotów i upadków, porażek i następujących po nich sukcesów. Ważne jest w tym czasie zbieranie rzetelnych informacji i ostrożne rozważanie sytuacji przed podjęciem decyzji.
Na tak trudny okres niezbędny jest dobry i sprawdzony Partner, dlatego zapraszamy do współpracy z nami. Proste Cło to doświadczenie, innowacyjność i przewidywalność czyli idealny towarzysz w trudnym Roku Bawołu 🙂