Warunki dostawy FCA | Incoterms 2020

Warunki dostawy FCA – co oznacza ten zapis? W poprzednim wpisie opisałam Warunki Dostawy EXW, czyli kto i jakie ryzyko ponosi w transporcie towarów, jakie są obowiązki po stronie sprzedającego i kupującego.

Drugą regułą dla każdego rodzaju lub środka transportu jest reguła FCA (Free Carrier) – Dostarczone do przewoźnika … (oznaczone miejsce dostawy).

Przykład: FCA Grodno Incoterms 2020

 

Warunki dostawy FCA | Dostawa i ryzyko

FCA (Free Carrier) – „Dostarczone do przewoźnika …” oznacza, że sprzedający dostarcza towary do kupującego w dwóch możliwych przypadkach:

  • oznaczone miejsce jest terenem sprzedającego – towary są dostarczone, kiedy są załadowane na środek transportu zorganizowany przez kupującego;
  • oznaczone miejsce jest innym miejscem niż teren sprzedającego – towary są dostarczone, kiedy po załadowaniu na środek transportu sprzedającego dotarły do tego innego oznaczonego miejsca i są gotowe do wyładunku oraz są w dyspozycji przewoźnika lub innej osoby wyznaczonej przez kupującego.

Jedno z wyżej wymienionych miejsc jest miejscem, gdzie zarówno koszty jak i ryzyko przechodzi na kupującego. 

 

Warunki dostawy FCA | Rodzaj transportu

Regułę FCA Incoterms 2020 można stosować dla każdego rodzaju lub środka transportu. Przy tego rodzaju dostawy można również wykorzystać więcej niż jeden rodzaj transportu.

 

Warunki dostawy FCA | Miejsce lub punkt dostawy

Sprzedaż na warunkach FCA może kończyć się oznaczeniem tylko nazwy miejsca dostawy (czy to na terenie sprzedającego, czy też gdzie indziej), bez podania konkretnego punktu dostawy w obrębie tego oznaczonego miejsca. Dobrze jest, aby strony określiły jak najdokładniej konkretny punkt w obrębie oznaczonego miejsca dostawy. Uzgodniony punkt wyjaśni obu stronom, kiedy towary dostarczono i kiedy ryzyko przechodzi na kupującego. Punkt ten będzie również miejscem, od którego koszty są ponoszone przez kupującego. W przypadku, gdy konkretny punkt dostawy nie zostanie określony w umowie, to przyjmuje się, że strony pozostawiły sprzedającemu wybór punktu „który najlepiej odpowiada jego celowi”.

Warunki dostawy FCA | Adnotacje „on-board” na konosamentach

W związku ze zmieniającymi się potrzebami rynku reguła FCA Incoterms 2020 wprowadziła po raz pierwszy dodatkową opcję – konosament z adnotacją „on-board”, czyli „załadowane na pokład”. Kupujący i sprzedający będą mogli wymagać takiego konosamentu, ale po wcześniejszym uzgodnieniu, kto i kiedy będzie musiał taki dokument przedłożyć. Jeśli sprzedający i kupujący ustalili w umowie, iż to kupujący udzieli instrukcji przewoźnikowi, aby wystawił sprzedającemu konosament z adnotacją „on-board” po załadunku towarów, to wtedy sprzedający będzie zobowiązany przedstawić ten dokument kupującemu. Przewoźnik powinien taki dokument wystawić dopiero wtedy, gdy towary znajdą się na pokładzie statku.

 

Warunki dostawy FCA | Odprawa w eksporcie / imporcie

W przypadku reguły FCA to sprzedający musi przeprowadzić wszelkie procedury czy formalności związane z eksportem towaru – przede wszystkim musi dokonać odprawy eksportowej towarów. Sprzedający nie ma jednak obowiązku dopełnienia jakichkolwiek formalności celnych w imporcie (nie musi dokonać odprawy towarów w imporcie, czy opłacić należności celne).

W przypadku szczegółowych pytań dotyczących eksportu czy importu towaru zapraszamy do kontaktu.

 

Warunki dostawy FCA| Obowiązki po stronie sprzedającego i kupującego

Każda reguła Incoterms 2020 zawiera zestaw obowiązków, które leżą po stronie sprzedającego, jak i po stronie kupującego. Poniżej  obowiązki każdej ze stron w podziale na dziesięć artykułów wewnętrznej struktury reguł Incoterms 2020.

1. Obowiązki sprzedającego

sprzedający dostarcza towar i fakturę handlową oraz inne dokumenty wymagane zgodnie z umową sprzedaży.

sprzedający musi dostarczyć towar przewoźnikowi lub innej osobie wyznaczonej przez kupującego w oznaczonym punkcie (jeśli jest wskazany), albo spowodować dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów.

Sprzedający musi dostarczyć towar w uzgodnionej dacie lub w terminie (w ramach uzgodnionego okresu dostawy) podanym przez kupującego , w którym wyznaczony przewoźnik lub osoba odbierze towar. Natomiast jeżeli nie ustalono żadnego z terminów, to z końcem uzgodnionego okresu.

Dostawa jest wykonana:
a) jeżeli oznaczonym miejscem jest teren sprzedającego – gdy towar został załadowany na środek transportu podstawiony przez kupującego;
b) w każdym innym przypadku – gdy towar jest postawiony do dyspozycji przewoźnika lub innej osoby wyznaczonej przez kupującego, na środek transportu sprzedającego gotowy do wyładunku.

Jeżeli żaden z punktów nie został podany przez kupującego, to sprzedający wybierapunkt, który najlepiej odpowiada jego celowi.

sprzedający jest odpowiedzialny za ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z dostawą. Wyjątek stanowi utrata lub uszkodzenie towaru w okolicznościach opisanych jako obowiązki kupującego dotyczące przejścia ryzyka (B3).

sprzedający nie ma wobec kupującego obowiązku zawarcia umowy przewozu. Sprzedający musi jednak na żądanie, koszt i ryzyko kupującego dostarczyć wszelkie niezbędne informacje, wymogi bezpieczeństwa związane z transportem towaru, aby kupujący mógł zorganizować taki przewóz. Musi również przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem, aż do dostawy.

sprzedający nie ma wobec kupującego obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Sprzedający musi jednak na żądanie, koszt i ryzyko kupującego dostarczyć niezbędne informacje, które są potrzebne do uzyskania ubezpieczenia przez kupującego.

sprzedający musi (na swój koszt) dostarczyć kupującemu zwyczajowy dowód, że towar dostarczono zgodnie z dostawą. Sprzedający musi na żądanie, koszt i ryzyko kupującego udzielić pomocy w uzyskaniu dokumentu transportowego. Jeśli kupujący udzielił przewoźnikowi instrukcji, aby wystawił sprzedającemu dokument transportowy, to sprzedający musi dostarczyć kupującemu taki dokument.

sprzedający musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności związane z odprawą w eksporcie. Wymaganymi dokumentami przy eksporcie mogą być np. licencje, urzędowe zezwolenia, itp.. Jeśli chodzi o odprawę w imporcie, to sprzedający musi udzielić pomocy kupującemu w uzyskaniu wszelkich dokumentów, czy informacji odnoszących się do formalności związanych z odprawą w imporcie. Sprzedający musi również pomóc w kwestii wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez każdy kraj tranzytu lub kraj importu.

sprzedający musi ponieść koszty tych czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne w celu dostarczenia towarów zgodnie z miejscem dostawy. Sprzedający musi również opakować i oznakować towary, w sposób odpowiedni dla danego transportu, chyba że strony ustaliły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania.

sprzedający musi:
– zapłacić wszelkie koszty związane z towarem do momentu ich dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy
– ponieść koszty dostarczenia kupującemu zwyczajowego dowodu na dostarczenie towaru
– zapłacić wszelkie cła, podatki i inne opłaty, jak i koszty związane z odprawą w eksporcie
– zapłacić kupującemu za koszty oraz opłaty związane z udzieleniem pomocy przy uzyskaniu dokumentów, czy informacji związanych z  odprawą eksportową.

sprzedający musi przekazać kupującemu wszelkie potrzebne zawiadomienia o tym, że towar dostarczono zgodnie z dostawą, albo o tym, że przewoźnik czy inna osoba wyznaczona przez kupującego nie odebrała towaru w uzgodnionym terminie.

2. Obowiązki kupującego

kupujący musi zapłacić cenę towarów przewidzianą w umowie sprzedaży.

kupujący przyjmuję dostawę towarów, gdy dostarczono je zgodnie z miejscem dostawy.

kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od momentu ich dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy.

W przypadku, gdy:
–  kupujący nie wyznaczy przewoźnika, czy innej osoby zgodnie z dostawą, lub nie zawiadomi sprzedającego,
– przewoźnik, czy osoba wyznaczona przez kupującego nie przejmie towarów, wtedy kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów. Kupujący ponosi wtedy ryzyko od uzgodnionej daty lub w przypadku braku takiej uzgodnionej daty od terminu wybranego przez kupującego. Natomiast jeśli nie został podany taki termin, to od końca jakiegokolwiek uzgodnionego okresu dostawy. Warunkiem jest, że towar zidentyfikowano jako przedmiot umowy.

do kupującego należy zawarcie umowy lub zorganizowanie (na własny koszt) przewozu towarów z oznaczonego miejsca dostawy. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy umowę przewozu zawiera sprzedający.

kupujący nie ma wobec sprzedającego obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia.

B6 (Dokument dostawy / transportowy)

kupujący musi przyjąć dowód, że towary dostarczono zgodnie z miejscem dostawy. Obie strony mogą ustalić, że to kupujący udzieli (na swój koszt i ryzyko) przewoźnikowi instrukcji, aby wystawił sprzedającemu dokument transportowy stwierdzający, że towar załadowano – konosament z adnotacją „on board”.

kupujący musi udzielić pomocy sprzedającemu (na jego żądanie, koszt i ryzyko) w uzyskaniu dokumentów, czy informacji w związku z odprawą eksportową. Musi również udzielić pomocy w zakresie wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej wymaganych przez kraj eksportu. W przypadku odprawy importowej kupujący musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności związane z odprawą celną. Dokumentami wymaganymi przy imporcie towaru mogą być m.in. licencje importowe, urzędowe zezwolenia, itp.

kupujący nie ma wobec sprzedającego w tym zakresie żadnych obowiązków.

Kupujący musi:
– zapłacić wszelkie koszty związane z towarem od chwili jego dostarczenia zgodnie z dostawą
– zapłacić sprzedającemu wszelkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy przy uzyskaniu dokumentów, czy informacji dotyczącej przewozu, ubezpieczenia, dokumentów transportowych czy odprawy importowej
– opłacić wszelkie cła, podatki i inne opłaty, jak i koszty związane z tranzytem lub odprawą w imporcie
– zapłacić wszystkie powstałe dodatkowe koszty (np. gdy kupujący nie wyznaczy przewoźnika, czy innej osoby; gdy przewoźnik lub osoba wyznaczona przez kupującego nie przejmuje towarów).

Kupujący musi powiadomić sprzedającego o kilku ważnych rzeczach, takich jak:
– nazwa przewoźnika lub inna wyznaczona osoba, z odpowiednim wyprzedzeniem, umożliwiająca sprzedającemu dostarczenie towarów zgodnie dostawą
– wybrany termin w ramach uzgodnionego okresu dostawy, w którym wyznaczony przewoźnik lub osoba odbierze towary
– rodzaj środka transportu, którego używa przewoźnik czy inna osoba, a także wszelkie wymogi bezpieczeństwa związane z transportem
– punkt, w którym przewoźnik odbierze towar w obrębie oznaczonego miejsca dostawy.