Koło jako następca wałka podkładanego pod ciężkie elementy…
…zostało wynalezione w połowie IV tysiąclecia p.n.e. w Mezopotamii. Wynalazek ten szybko dotarł do wszystkich zakątków świata i zaczął być używany do przewożenie towarów drogami lądowymi na duże odległości. To jakby nie patrzeć, początek transportu drogowego. Od tego czasu bowiem szlaki lądowe zaczęły konkurować z naturalnymi szlakami wodnymi aby w czasach współczesnych zostać najbardziej popularną gałęzią transportu.
Transport drogowy, podobnie jak transport morski, lotniczy czy kolejowy posiada swój własny list przewozowy – artykuł o listach przewozowych Międzynarodowy drogowy list przewozowy nazywamy CMR. Termin CMR to skrócony zapis francuskiego Convention relative au contrat de transport international de Marchandise par Route, co w języku polskim tłumaczymy jako Konwencja o umowie międzynarodowego drogowego transportu towarów. Konwencja ta została podpisana w Genewie 19 maja 1956, a międzynarodowy list przewozowy CMR jest jej efektem. Polska ratyfikowała umowę w roku 1962, a obecnie do konwencji przystąpiły prawie wszystkie kraje Europy. Dzięki temu aktowi prawnemu ujednolicono kwestie dotyczące dokumentacji przewozowej, warunki umowy o przewóz drogowy towarów, odpowiedzialność przewoźnika, tryb skarg i reklamacji oraz roszczenia które wynikają z umowy przewozu – konwencja CMR
Międzynarodowy drogowy list przewozowy CMR to dokument potwierdzający zawarcie umowy o przewóz drogą lądową.
Wystawia się go zasadniczo w trzech egzemplarzach w języku kraju nadania (po jednym dla nadawcy, odbiorcy i przewoźnika). Sporządza go nadawca, który odpowiada za wszelkie szkody wynikające z podania w liście nieprawidłowych informacji. Na przewoźniku spoczywa z kolei obowiązek sprawdzenia zgodności stanu towaru z danymi na liście przewozowym.
W wielu przypadkach wystawienie listu przewozowego nie jest obowiązkowe – np. do przewozów pocztowych, przewozów zwłok czy przewozów ładunkowych należących do przesiedleńców. Jednakże ze względu na dowodową, legitymacyjną, instrukcyjną i informacyjną funkcję takiego dokumentu, jego sporządzenie wpływa korzystnie na sprawny przebieg przewozu ładunku.


Konwencja CMR nie zawiera wzoru listu przewozowego…
…określa natomiast, jakie dane powinny zostać w nim zawarte. Natomiast w sytuacji, kiedy strony umowy uznają to za konieczne, mogą uzupełnić dokument o inne informacje, które według nich są niezbędne.
Dane, jakie powinny znaleźć się w liście CMR
- miejsce i datę jego wystawienia;
- nazwisko (nazwę) i adres nadawcy;
- nazwisko (nazwę) i adres przewoźnika;
- miejsce i datę przyjęcia towaru do przewozu oraz przewidziane miejsce jego wydania;
- nazwisko (nazwę) i adres odbiorcy;
- powszechnie używane określenie rodzaju towaru oraz sposób opakowania, a dla towarów niebezpiecznych ich ogólnie uznane określenie;
- ilość sztuk, ich cechy i numery;
- wagę brutto lub inaczej wyrażoną ilość towaru;
- koszty związane z przewozem (przewoźne, koszty dodatkowe, należności celne i inne koszty powstałe od chwili zawarcia umowy do chwili dostawy);
- instrukcje niezbędne do załatwienia formalności celnych i innych;
- oświadczenie, że przewóz, bez względu na jakąkolwiek przeciwną klauzulę, podlega przepisom niniejszej Konwencji.
W razie potrzeby list przewozowy CMR może zawierać dodatkowe dane, takie jak:
- zakaz przeładunku;
- koszty, jakie nadawca przyjmuje na siebie;
- kwotę zaliczenia do pobrania przy wydaniu towaru;
- zadeklarowaną wartość towaru i sumę przedstawiającą interes specjalny w jego dostawie;
- instrukcje nadawcy dla przewoźnika dotyczące ubezpieczenia przesyłki;
- umówiony termin, w jakim ma być wykonany przewóz;
- wykaz dokumentów wręczonych przewoźnikowi.
Zalety transportu drogowego
Główną zaletą transportu drogowego jest możliwość wykorzystania w komunikacji infrastruktury drogowej w postaci autostrad, ulic czy ścieżek, których jest znacznie więcej niż innych elementów infrastrukturalnych – torów, stacji kolejowych czy portów morskich i lotnisk. Dzięki temu transport może zostać wykonany bezpośrednio – bez przeładunków, co ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo towaru. Do innych zalet transportu drogowego należą:
- niska cena usługi,
- możliwość przewozu towarów o szczególnym znaczeniu i szczególnych wymaganiach transportu,
- duża elastyczność pod względem terminowości,
- duża dostępność podwykonawców,
- elastyczna oferta przewozów drobnicowych.
Wady transportu drogowego
Transport drogowy ma też jednak swoje wady. Do najpoważniejszych należy z pewnością niskie bezpieczeństwo. Przewożenie towarów samochodami jest obarczone największym ryzykiem wypadkowości, a także powstawaniem opóźnień. Inne wady transportu drogowego to:
- większe zanieczyszczenie środowiska,
- dłuższy czas przewozu na dalekie odległości,
- niska efektywność transportu ładunków o dużej liczebności i masie,
- niska efektywność transportu na dalekie odległości,
- w przypadku punktów znajdujących się na dwóch kontynentach, potrzebny jest dodatkowy środek transportu.
Agencja Celna Proste Cło…
… wspiera swoich klientów niezależnie od tego jakim rodzajem transportu przewożą towar. Cyfryzacja usług celnych pozwala nam dokonywać zgłoszeń w każdym urzędzie celnym UE i odrywa nas przez to od obsługi jednej, konkretnej gałęzi transportu. Dzięki temu możemy bardzo szeroko wykorzystywać nasze doświadczenie i stale je powiększać. Zapraszamy do sprawdzenia nas i skorzystania z naszych usług – kontakt Proste Cło