Warunki dostawy FAS | Free Alongside Ship| Incoterms 2020
FAS Incoterms 2020 (Free Alongside Ship) dostarczone wzdłuż burty statku… Zapis FAS oznacza, że ryzyko przechodzi na kupującego, gdy towary zostaną przywiezione do burty statku. Nie zaleca się korzystania z tej formuły, jeżeli kupujący nie jest w stanie opłacić kosztów związanych z eksportem towaru.
Warto również zauważyć, ze formuły z grupy F wymagają wcześniejszego podania portu nadania.
Przykład: FAS Ningbo Incoterms 2020
Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa, czyli największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z ponad 100 państw.
—
Warunki dostawy FAS Incoterms | Dostawa i ryzyko
FAS (Free Alongside Ship) – „Dostarczone wzdłuż burty statku” oznacza, że sprzedający dostarcza towary do kupującego:
- gdy towary są umieszczone wzdłuż burty statku (np. na nabrzeżu lub barce)
- wyznaczonego przez kupującego,
- w oznaczonym porcie załadunku,
- albo, gdy sprzedający spowoduje dostawę towarów, już w ten sposób dostarczonych.
Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego, gdy towary znajdują się wzdłuż burty statku. Od tego momentu kupujący ponosi wszystkie koszty.
Warunki dostawy FAS Incoterms | Rodzaj transportu
Regułę FAS Incoterms 2020 należy stosować wyłącznie w transporcie morskim lub wodnym śródlądowym, w przypadku gdy strony zamierzają dostarczyć towary, umieszczając je wzdłuż burty statku. W związku z tym reguła FAS nie jest odpowiednia w przypadku, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi przed ich umieszczeniem wzdłuż burty statku, na przykład, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi w terminalu kontenerowym. W takim przypadku strony powinny rozważyć zastosowanie reguły FCA, a nie reguły FAS.
—
Warunki dostawy FAS Incoterms | dokładna identyfikacja punktu załadunku
Przy warunkach dostawy FAS Kupujący i Sprzedający powinny jak najdokładniej określić punkt załadunku w oznaczonym porcie załadunku. Tam właśnie towary będą przekazane z nabrzeża lub barki na statek. Od tego punktu Sprzedający ponosi koszty i ryzyko. Koszty te mogą się różnić w zależności od praktyki stosowanej w porcie.
Warunki dostawy FAS Incoterms | „spowodować dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów”
Sprzedający jest zobowiązany, albo dostarczyć towary wzdłuż burty statku albo spowodować ich dostarczenie w ten sposób w celu załadunku. Odniesienie do „spowodować” dotyczy tutaj wielokrotnej sprzedaży w dół łańcucha (string sales), szczególnie powszechnej w handlu towarami masowymi.
Warunki dostawy FAS Incoterms| Odprawa celna w eksporcie / imporcie
FAS wymaga, aby sprzedający dokonał odprawy towarów w eksporcie, jeśli ma ona zastosowanie. Sprzedający nie ma jednak obowiązku dokonania odprawy towarów w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie. Nie ma też obowiązku uiszczenia należności celnych lub dopełnienia formalności celnych w imporcie.
W przypadku szczegółowych pytań dotyczących eksportu lub importu towaru zapraszamy do kontaktu.
Warunki dostawy FAS Incoterms | Obowiązki po stronie Sprzedającego i Kupującego
1. Obowiązki sprzedającego
A1 (Obowiązki ogólne)
Sprzedający musi dostarczyć towary i fakturę handlową zgodnie z umową sprzedaży oraz wszelkie inne dowody zgodności, które mogą być wymagane przez umowę.A2 (Dostawa)
Sprzedający musi dostarczyć towary, albo przez ich umieszczenie wzdłuż burty statku wyznaczonego przez kupującego, w punkcie załadunku wskazanym przez kupującego, o ile jest wskazany, w oznaczonym porcie załadunku, albo spowodować dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów. Sprzedający musi dostarczyć towary:
1. w uzgodnionej dacie lub
2. w terminie, w ramach uzgodnionego okresu, podanym przez kupującego zgodnie z B10, lub
3. jeżeli żaden taki termin nie został podany, z końcem uzgodnionego okresu i
4. w sposób zwyczajowo przyjęty w porcie
Jeśli kupujący nie wskazał żadnego konkretnego punktu załadunku, sprzedający może wybrać punkt w obrębie oznaczonego portu wysyłki, który najlepiej odpowiada jego celowi.
A3 (Przejście ryzyka)
Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z A2, z wyjątkiem utraty lub uszkodzenia w okolicznościach opisanych w B3.
A4 (Przewóz)
Sprzedający nie ma, wobec kupującego, obowiązku zawarcia umowy przewozu. Jednakże, sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, wszelkie posiadane przez siebie informacje, w tym wymogi bezpieczeństwa związane z transportem, których kupujący potrzebuje do zorganizowania przewozu. Jeżeli tak uzgodniono, sprzedający musi zawrzeć umowę przewozu na zwykłych warunkach, na ryzyko i koszt kupującego.
Sprzedający musi przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem, aż do dostawy.
A5 (Ubezpieczenie)
Sprzedający nie ma, wobec kupującego, obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Jednakże, sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, posiadane przez siebie informacje, których kupujący potrzebuje do uzyskania ubezpieczenia.
A6 (Dokument dostawy / transportowy)
Sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na swój koszt, zwyczajowy dowód, że towary zostały dostarczone zgodnie z A2. Jeżeli dowód taki nie jest dokumentem transportowym, sprzedający musi udzielić kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, pomocy w uzyskaniu dokumentu transportowego.
A7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Sprzedający musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności celne związane z odprawą w eksporcie. Wymaganymi dokumentami przy eksporcie mogą być np. licencje, urzędowe zezwolenia, poświadczenia bezpieczeństwa, kontrola przedwysyłkowa itp.
Tam gdzie ma to zastosowanie, sprzedający musi udzielić pomocy kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt w uzyskaniu wszelkich dokumentów i/lub informacji odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą w tranzycie / imporcie, w tym wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez każdy kraj tranzytu lub kraj importu.
A8 (Kontrola / opakowanie / oznakowanie)
Sprzedający musi ponieść koszty tych czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne w celu dostarczenia towarów zgodnie z miejscem dostawy (A2). Musi również, na własny koszt, opakować towary. Sprzedający musi oznakować towary, w sposób odpowiedni dla danego transportu. Chyba że strony ustaliły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania.
A9 (Podział kosztów)
Sprzedający musi zapłacić:a/ wszelkie koszty związane z towarami do momentu ich dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy (A2), inne niż koszty płacone przez Kupującego, ujęte w (B9)
b/ koszty dostarczenia kupującemu zwyczajowego dowodu, zgodnie z A6, na to, że dostarczył towary
c/ tam, gdzie ma to zastosowanie, cła, podatki i wszelkie inne koszty związane z odprawą w eksporcie zgodnie z A7(a), oraz
d/ kupującemu, za wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z B7 (a)
A10 (Zawiadomienia)
Sprzedający musi przekazać kupującemu stosowne zawiadomienie albo o tym, że towary zostały dostarczone zgodnie z A2 lub, że statek nie przyjął dostawy towarów w uzgodnionym terminie.
2. Obowiązki kupującego
B1 (Obowiązki ogólne)
Kupujący musi zapłacić cenę towarów przewidzianą w umowie sprzedaży. Zgodnie z ustaleniami, lub zgodnie z przyjętymi zwyczajami.
B2 (Przyjęcie dostawy)
Kupujący musi przyjąć dostawę towarów, gdy zostały one dostarczone zgodnie z (A2).
.
B3 (Przejście ryzyka)
Kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2). W przypadku, gdy Kupujący nie wywiąże się z obowiązków zawiadomienia (B10), lub gdy statek wyznaczony przez kupującego nie przybywa o czasie, lub nie przyjmuje towarów, lub kończy przyjmowanie ładunku wcześniej, wówczas kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów.
B4 (Przewóz)
Kupujący musi zawrzeć, na swój koszt, umowę przewozu towarów z oznaczonego portu załadunku, z wyjątkiem przypadków, gdy umowa przewozu jest zawierana przez sprzedającego, jak przewidziano w A4.B5 (Ubezpieczenie)
Kupujący nie ma, wobec sprzedającego, obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia.B6 (Dokument dostawy / transportowy)
Kupujący musi przyjąć dokument dostarczony zgodnie z (A6).
B7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Kupujący musi udzielić pomocy sprzedającemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, w uzyskaniu wszelkich dokumentów i/lub informacji, odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą w eksporcie, w tym wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez kraj eksportu.
Kupujący musi przeprowadzić i opłacić wszystkie formalności, wymagane przez każdy kraj tranzytu i kraj importu, takie jak licencja importowa i tranzytowa, oświadczenie bezpieczeństwa, kontrola przedwysyłkowa, oraz wszelkie inne urzędowe zezwolenia.
B8 (Kontrola / opakowanie / oznakowane)
Kupujący nie ma wobec sprzedającego żadnych obowiązków.B9 (Podział kosztów)
Kupujący musi zapłacić:a/ Wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2.). Inne, niż koszty płatne przez sprzedającego zgodnie z A9.
b/ Sprzedającemu wszystkie koszty i opłaty związane z udzielaniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z A4, A5, A6 i A7(b). Wszystkie koszty i opłaty związane z udzielaniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z A4, A5, A6 i A7(b);
c/Tam gdzie ma to zastosowanie. Cła, podatki i wszelkie inne koszty związane z tranzytem lub odprawą w imporcie zgodnie z B7(b)
d/ Wszelkie dodatkowe koszty poniesione albo dlatego, że kupujący nie zawiadomił zgodnie z B(10). Lub statek wyznaczony przez kupującego zgodnie z (B10) nie przybywa o czasie. Lub nie przyjmuje towarów lub kończy przyjmowanie ładunków wcześniej, niż w terminie podanym zgodnie z (B10)
B10 (Zawiadomienia)
Kupujący musi powiadomić sprzedającego z wystarczającym wyprzedzeniem o wszelkich wymogach bezpieczeństwa związanych z transportem, nazwie statku, punkcie załadunku, jeśli jest, i wybranej dacie dostawy w ramach uzgodnionego okresu.
Gdy przekazanie towarów przewoźnikowi następuje przed umieszczeniem ich obok burty statku (na przykład gdy towary są przekazywane przewoźnikowi w terminalu kontenerowym)…
…wtedy zalecamy zastosowanie reguły FCA Incoterms 2020 zamiast FAS Incoterms. Wynika to z kwestii podziału kosztów i ryzyka między sprzedającym a kupującym.
Przypominamy jednocześnie, że każda firma, która po raz pierwszy zamierza importować czy eksportować towar spoza Unii Europejskiej musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie poprzez portal służby celnej PUESC lub skontaktować się z nami za pomocą formularza – wtedy to my przygotujemy i wyślemy wnioski w Twoim imieniu.