Incoterms 2020 zmiany

Warunki Dostawy Incoterms 2010 były stosowane przez dekadę, w związku z czym nadszedł czas na ich znowelizowanie. Nowe Międzynarodowe Reguły Handlu weszły w życie 1 stycznia 2020 roku. W regułach Incoterms 2020 zmiany w stosunku do tych z 2010 wydają się kosmetyczne ale jednak są i warto o nich wiedzieć.

Incoterms 2020 składają się tak samo, jak Incoterms 2010 z 11 reguł handlowych, które określają warunki sprzedaży i zakupu. Zmiany które wprowadzono dotyczą uszczegółowienia pewnych pojęć, i dostosowanie do zmian które na przestrzeni dekady miały miejsce.

Incoterms 2020 – jakie zmiany?

  1. Adnotacje „on – board” na konosamentach i reguła FCA

Sprzedaż towarów na warunkach FCA jest najczęściej stosowany w umowach międzynarodowych jak i krajowych. W związku ze zmieniającymi się potrzebami rynku Incoterms 2020 przewiduje dodatkową opcję przy tej regule – konosament z adnotacją „on-board”, czyli ”załadowane na pokład”. Kupujący i sprzedający będą mogli wymagać takiego konosamentu, ale po wcześniejszym uzgodnieniu, kto i kiedy będzie musiał taki dokument przedłożyć.

  1. Koszty i ich usytuowanie

Głównym celem jest dostarczenie kompleksowej listy kosztów, aby sprzedający czy kupujący mógł znaleźć w jednym miejscu wszystkie koszty, które będzie ponosił na podstawie konkretnej reguły Incoterms.

  1. Różne poziomy ochrony ubezpieczeniowej – w regule CIF i CIP

W regule CIF i CIP został minimalnie zróżnicowany zakres ochrony ubezpieczeniowej. W regule CIF został zachowany obecny, niezmieniony stan z Instytutową Klauzulą Ładunkową (C) – jako  pozycja domyślna – ale z możliwością ustalenia przez strony wyższego ubezpieczenia. Natomiast w regule CIP sprzedający musi uzyskać ochronę ubezpieczeniową zgodną z Instytutową Klauzulą Ładunkową (A), ale oczywiście strony mogą ustalić niższy poziom ochrony.

  1. Organizacja przewozu towarów własnymi środkami transportu sprzedającego lub kupującego – przy regule FCA, DAP, DPU, DDP

Została wprowadzona możliwość przewiezienia towaru bez angażowania zewnętrznego przewoźnika, czyli sprzedający lub kupujący będzie mógł sam organizować taki przewóz, przy użyciu własnych środków transportu.

  1. Zmiana reguły DAT na DPU

Zmiana reguły DAT na DPU to jedna z głównych zmian, jakie zostały wprowadzone w Incoterms 2020. DPU (Delivered at Place Unloaded) – Dostarczone do miejsca wyładowane … (oznaczone miejsce przeznaczenia). Miejscem przeznaczenia może być dowolne miejsce, nie tylko „terminal”. Jeśli jednak to miejsce nie będzie w terminalu, sprzedający powinien upewnić się, że miejsce, gdzie chce dostarczyć towary jest miejscem, w którym jest w stanie wyładować takie towary. Została zamieniona również kolejność, w jakiej są prezentowane reguły DPU i DAP. Tak więc w Incoterms 2020 reguła DAP, gdzie dostawa następuje przed wyładunkiem, pojawia się przed regułą DPU.

  1. Włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem do zakresu obowiązków dotyczących przewozu i kosztów

Wymogi związane z bezpieczeństwem były ujęte, w ograniczony raczej sposób, w regułach Incoterms® 2010. Obawy związane z bezpieczeństwem zaczynały stawać się bardziej powszechne, rozumiane. W związku z tym w Incoterms 2020 dodano zakres obowiązków związanych z bezpieczeństwem. W regułach Incoterms® 2020 koszty, poniesione w związku z tymi wymogami, zajmują bardziej poczesną pozycję

  1. Dodanie not wyjaśniających dla użytkowników Incoterms 2020

Noty Przewodnie, pojawiające się na początku każdej reguły Incoterms® w wersji 2010, pojawiają się teraz jako „Noty Wyjaśniające dla Użytkowników”. Noty wyjaśniające mają za zadanie pomóc osobie zainteresowanej w wyborze odpowiedniej reguły Incoterms dla danej transakcji.

Jak widać ICC w Incoterms 2020 wprowadził kilka zmian mających na celu usprawnienie, a także uproszczenie stosowania poszczególnych warunków dostawy pomiędzy kupującym i sprzedającym. Zmiana ta ma również prowadzić do ułatwienia interpretacji przepisów, a co za tym idzie, zapewnić lepszą spójność międzynarodowego systemu reguł handlu.