Incoterms 2020 zmiany
Warunki Dostawy Incoterms 2010 były stosowane przez dekadę, w związku z czym nadszedł czas na ich znowelizowanie. Nowe Międzynarodowe Reguły Handlu weszły w życie 1 stycznia 2020 roku. W regułach Incoterms 2020 zmiany w stosunku do tych z 2010 wydają się kosmetyczne ale jednak są i warto o nich wiedzieć.
Incoterms 2020 składają się tak samo, jak Incoterms 2010 z 11 reguł handlowych, które określają warunki sprzedaży i zakupu. Zmiany które wprowadzono dotyczą uszczegółowienia pewnych pojęć, i dostosowanie do zmian które na przestrzeni dekady miały miejsce.
Incoterms 2020 – jakie zmiany?
-
Adnotacje „on – board” na konosamentach i reguła FCA
Sprzedaż towarów na warunkach FCA jest najczęściej stosowany w umowach międzynarodowych jak i krajowych. W związku ze zmieniającymi się potrzebami rynku Incoterms 2020 przewiduje dodatkową opcję przy tej regule – konosament z adnotacją „on-board”, czyli ”załadowane na pokład”. Kupujący i sprzedający będą mogli wymagać takiego konosamentu, ale po wcześniejszym uzgodnieniu, kto i kiedy będzie musiał taki dokument przedłożyć.
-
Koszty i ich usytuowanie
Głównym celem jest dostarczenie kompleksowej listy kosztów, aby sprzedający czy kupujący mógł znaleźć w jednym miejscu wszystkie koszty, które będzie ponosił na podstawie konkretnej reguły Incoterms.
-
Różne poziomy ochrony ubezpieczeniowej – w regule CIF i CIP
W regule CIF i CIP został minimalnie zróżnicowany zakres ochrony ubezpieczeniowej. W regule CIF został zachowany obecny, niezmieniony stan z Instytutową Klauzulą Ładunkową (C) – jako pozycja domyślna – ale z możliwością ustalenia przez strony wyższego ubezpieczenia. Natomiast w regule CIP sprzedający musi uzyskać ochronę ubezpieczeniową zgodną z Instytutową Klauzulą Ładunkową (A), ale oczywiście strony mogą ustalić niższy poziom ochrony.
-
Organizacja przewozu towarów własnymi środkami transportu sprzedającego lub kupującego – przy regule FCA, DAP, DPU, DDP
Została wprowadzona możliwość przewiezienia towaru bez angażowania zewnętrznego przewoźnika, czyli sprzedający lub kupujący będzie mógł sam organizować taki przewóz, przy użyciu własnych środków transportu.
-
Zmiana reguły DAT na DPU
Zmiana reguły DAT na DPU to jedna z głównych zmian, jakie zostały wprowadzone w Incoterms 2020. DPU (Delivered at Place Unloaded) – Dostarczone do miejsca wyładowane … (oznaczone miejsce przeznaczenia). Miejscem przeznaczenia może być dowolne miejsce, nie tylko „terminal”. Jeśli jednak to miejsce nie będzie w terminalu, sprzedający powinien upewnić się, że miejsce, gdzie chce dostarczyć towary jest miejscem, w którym jest w stanie wyładować takie towary. Została zamieniona również kolejność, w jakiej są prezentowane reguły DPU i DAP. Tak więc w Incoterms 2020 reguła DAP, gdzie dostawa następuje przed wyładunkiem, pojawia się przed regułą DPU.
-
Włączenie wymogów związanych z bezpieczeństwem do zakresu obowiązków dotyczących przewozu i kosztów
Wymogi związane z bezpieczeństwem były ujęte, w ograniczony raczej sposób, w regułach Incoterms® 2010. Obawy związane z bezpieczeństwem zaczynały stawać się bardziej powszechne, rozumiane. W związku z tym w Incoterms 2020 dodano zakres obowiązków związanych z bezpieczeństwem. W regułach Incoterms® 2020 koszty, poniesione w związku z tymi wymogami, zajmują bardziej poczesną pozycję
-
Dodanie not wyjaśniających dla użytkowników Incoterms 2020
Noty Przewodnie, pojawiające się na początku każdej reguły Incoterms® w wersji 2010, pojawiają się teraz jako „Noty Wyjaśniające dla Użytkowników”. Noty wyjaśniające mają za zadanie pomóc osobie zainteresowanej w wyborze odpowiedniej reguły Incoterms dla danej transakcji.
Jak widać ICC w Incoterms 2020 wprowadził kilka zmian mających na celu usprawnienie, a także uproszczenie stosowania poszczególnych warunków dostawy pomiędzy kupującym i sprzedającym. Zmiana ta ma również prowadzić do ułatwienia interpretacji przepisów, a co za tym idzie, zapewnić lepszą spójność międzynarodowego systemu reguł handlu.