Warunki dostawy DAP | Incoterms 2020

DAP Incoterms 2020 (Delivered at Place) dostarczone do miejsca Zapis DAP oznacza obowiązek Sprzedającego do dostarczenia zamówionego przez Kupującego towaru w wyznaczone miejsce. Należy jednak zwrócić uwagę, że nie dotyczy on obowiązku rozładunku towaru. To Kupujący organizuje wyładunek towarów, które dostarcza Sprzedający.

Przykład: DAP Pruszków Incoterms 2020

Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa, czyli największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z ponad 100 państw.

Warunki dostawy DAP Incoterms | Dostawa i ryzyko

DAP (Delivered at Place) – „Dostarczone do miejsca” oznacza, że sprzedający dostarcza towary i przenosi ryzyko na kupującego:

  • gdy towary są postawione do dyspozycji kupującego
  • na przybywających środkach transportu, gotowe do wyładunku
  • w oznaczonym miejscu przeznaczenia lub
  • w uzgodnionym punkcie w obrębie tego miejsca, jeżeli taki punkt jest uzgodniony.

Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia lub do uzgodnionego punktu w obrębie tego miejsca. Oznacza to, że dostawa i przybycie do miejsca przeznaczenia są takie same.

 

Warunki dostawy DAP Incoterms | Rodzaj transportu

Regułę DAP Incoterms 2020 można stosować dla każdego rodzaju lub środka transportu. Przy tego rodzaju dostawy można również wykorzystać więcej niż jeden rodzaj transportu.

Warunki dostawy DAP Incoterms | dokładne miejsce lub punkt dostawy / przeznaczenia

Przy warunkach dostawy DAP Kupujący i Sprzedający powinny jak najdokładniej określić miejsce lub punkt przeznaczenia z kilku względów:

  • ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego w tym punkcie dostawy/przeznaczenia
  • koszty przed tym miejscem lub punktem dostawy/ przeznaczeniem są na rachunek sprzedającego, a koszty po tym miejscu lub punkcie są na rachunek kupującego
  • sprzedający musi zawrzeć umowę lub zorganizować przewóz towarów do uzgodnionego miejsca lub punktu dostawy/ przeznaczenia, jeśli tego nie zrobi, to narusza swoje obowiązki, wynikające z reguły DAP i będzie odpowiedzialny wobec kupującego za wszelkie wynikające z tego straty.

 

Warunki dostawy DAP Incoterms | Koszt wyładunku

Sprzedający nie jest zobowiązany do wyładunku towarów z przybywających środków transportu. Jeżeli jednak sprzedający, zgodnie ze swoją umową przewozu, ponosi koszty związane z wyładunkiem w oznaczonym miejscu przeznaczenia, nie ma prawa dochodzić ich osobno od kupującego, chyba że strony uzgodniły inaczej.

Warunki dostawy DAP Incoterms| Odprawa celna w eksporcie / imporcie

Warunki dostawy DAP obligują Sprzedającego do dokonania odprawy celnej towarów w eksporcie. Sprzedający nie ma jednak, po dostawie, obowiązku dokonania odprawy celnej w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie. Nie musi w związku z tym opłacać należności celnych lub dopełniania jakichkolwiek formalności celnych w imporcie. W rezultacie, jeśli Kupujący nie zorganizuje odprawy w imporcie, towary zostaną zatrzymane w porcie lub wewnętrznym terminalu w kraju przeznaczenia.

W przypadku szczegółowych pytań dotyczących eksportu lub importu towaru zapraszamy do kontaktu.

 

Warunki dostawy DAP Incoterms | Obowiązki po stronie Sprzedającego i Kupującego

1. Obowiązki sprzedającego


A1 (Obowiązki ogólne)


sprzedający dostarcza towar i fakturę handlową oraz inne dokumenty wymagane zgodnie z umową sprzedaży.



A2 (Dostawa)


sprzedający musi dostarczyć towary przez ich przekazanie przewoźnikowi z którym zawarł umowę na przewóz towaru. Może też spowodować dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów. W tych dwóch przypadkach sprzedający musi dostarczyć towar w uzgodnionej dacie lub w terminie (w ramach uzgodnionego okresu dostawy).


A3 (Przejście ryzyka)


sprzedający jest odpowiedzialny za ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2). Wyjątek stanowi utrata lub uszkodzenie towaru w okolicznościach opisanych jako obowiązki kupującego dotyczące przejścia ryzyka (B3).


A4 (Przewóz)


Sprzedający musi zawrzeć umowę lub zorganizować, na własny koszt, przewóz towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia lub do uzgodnionego punktu, o ile jest on uzgodniony, w oznaczonym miejscu przeznaczenia. Jeżeli konkretny punkt nie został uzgodniony lub nie wynika z praktyki, sprzedający może wybrać punkt w oznaczonym miejscu przeznaczenia, które najlepiej odpowiadają jego celowi.


Sprzedający musi przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem do miejsca przeznaczenia.



A5 (Ubezpieczenie)


Sprzedający nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia.



A6 (Dokument dostawy / transportowy)


Sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na swój koszt, wszelkie dokumenty niezbędne do umożliwienia kupującemu przyjęcia towarów.



A7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)


Sprzedający musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności celne, wymagane przez kraj eksportu i każdy kraj tranzytowy. Wymaganymi dokumentami przy eksporcie mogą być np. licencje, urzędowe zezwolenia, itp.


Jeśli chodzi o odprawę w imporcie, to sprzedający musi udzielić pomocy kupującemu w uzyskaniu wszelkich dokumentów, czy informacji odnoszących się do formalności związanych z odprawą w imporcie.  Sprzedający musi również pomóc w kwestii wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez każdy kraj tranzytu lub kraj importu. Ryzyko i koszt tej pomocy jest po stronie Kupującego.



A8 (Kontrola / opakowanie / oznakowanie)


Sprzedający musi ponieść koszty tych czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne w celu dostarczenia towarów zgodnie z miejscem dostawy. Sprzedający musi również opakować i oznakować towary, w sposób odpowiedni dla danego transportu. Chyba że strony ustaliły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania.



A9 (Podział kosztów)


Sprzedający musi zapłacić:
a/ zapłacić wszelkie koszty związane z towarami do momentu ich dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy, inne niż koszty płacone przez Kupującego, ujęte w (B9)


b/ wszelkie opłaty za wyładunek w miejscu przeznaczenia, ale tylko wtedy, gdy opłaty te były na rachunek sprzedającego zgodnie z umową przewozu


c/ koszty dostarczenia dokumentu dostawy / transportowego zgodnie z (A6)


d/ cła, podatki i wszystkie inne koszty związane z odprawą w eksporcie i tranzycie


e/ kupującemu, za wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z (B5) i (B7a)


A10 (Zawiadomienia)

sprzedający musi przekazać kupującemu wszelkie potrzebne zawiadomienia w celu umożliwienia kupującemu przyjęcia dostawy towarów.

2. Obowiązki kupującego


B1 (Obowiązki ogólne)


Kupujący musi zapłacić cenę towarów przewidzianą w umowie sprzedaży.



B2 (Przyjęcie dostawy)


Kupujący musi przyjąć dostawę towarów, gdy zostały one dostarczone zgodnie z (A2).


B3 (Przejście ryzyka)Kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2).W przypadku, gdy Kupujący nie wywiąże się z obowiązków (B7) lub (B10), wówczas ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów. Towary muszą być jednak wyraźnie zidentyfikowane jako przedmiot umowy.


B4 (Przewóz)


Kupujący nie ma obowiązku zawarcia umowy przewozu.



B5 (Ubezpieczenie)


Kupujący nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Na wyraźne żądanie Sprzedającego musi jednak dostarczyć na jego koszt informacji potrzebnych do uzyskania ubezpieczenia.



B6 (Dokument dostawy / transportowy)


Kupujący musi przyjąć dokument dostarczony zgodnie z (A6).


B7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)


Kupujący musi udzielić pomocy sprzedającemu (na jego żądanie, koszt i ryzyko) w uzyskaniu dokumentów, czy informacji w związku z odprawą eksportową i tranzytową. Musi również udzielić pomocy w zakresie wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej wymaganych przez kraj eksportu.


W przypadku odprawy importowej Kupujący musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności związane z odprawą celną. Dokumentami wymaganymi przy imporcie towaru mogą być m.in. licencje importowe, poświadczenia bezpieczeństwa, kontrole przedwysyłkowe, urzędowe zezwolenia, itp.



B8 (Kontrola / opakowanie / oznakowane)


kupujący nie ma wobec sprzedającego w tym zakresie żadnych obowiązków.


B9 (Podział kosztów)


Kupujący musi zapłacić:
a/ wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2)


b/ koszty wyładunku niezbędne do przyjęcia dostawy towarów z przybywających środków transportu w oznaczonym miejscu przeznaczenia (chyba, że koszty te zgodnie z umową przewozu były na rachunek sprzedającego)


c/ sprzedającemu, za wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z (A7b)


d/ cła, podatki i wszystkie inne koszty związane z odprawą celną w imporcie zgodnie z (B7b)


e/ wszelkie dodatkowe koszty poniesione przez Sprzedającego, jeśli Kupujący nie wykona swoich obowiązków zgodnie z (B7) lub nie zawiadomi zgodnie z (B10), pod warunkiem że towary zostały wyraźnie zidentyfikowane jako przedmiot umowy.


B10 (Zawiadomienia)


Kupujący musi, w każdym przypadku, gdy uzgodniono, że jest on uprawniony do określenia terminu w ramach uzgodnionego okresu i/lub punktu przyjęcia towarów w obrębie oznaczonego miejsca przeznaczenia, zawiadomić sprzedającego z odpowiednim wyprzedzeniem.


 

Kupujący na warunkach DAP bezwzględnie powinien zwrócić uwagę na to…

…że ponosi ryzyko wszystkich strat, które mogą powstać w czasie, gdy towary są przetrzymywane w porcie wejścia w kraju przeznaczenia. Wynika to stąd, że w porcie wejścia dostawa jeszcze nie nastąpi, a według (B3a) ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów ciąży na kupującym do czasu, gdy będzie można wznowić przewóz do oznaczonego punktu wewnątrz kraju. Jeżeli zamiarem stron jest, aby sprzedający dokonał odprawy towarów w imporcie, zapłacił cło lub podatki oraz dokonał wszelkich formalności celnych w imporcie, to strony powinny rozważyć skorzystanie z DDP. Wtedy jednak trzeba pamiętać o zagrożeniach wynikających z dostaw DDP, tzw. gray customs

Przypominamy jednocześnie, że każda firma, która po raz pierwszy zamierza importować czy eksportować towar spoza Unii Europejskiej musi posiadać numer EORI.  Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie poprzez portal służby celnej PUESC lub skontaktować się z nami za pomocą formularza – wtedy to my przygotujemy i wyślemy wnioski w Twoim imieniu.