Warunki dostawy DDP | Incoterms 2020

DDP Incoterms 2020 (Delivered Duty Paid) dostarczone cło opłacone Zapis DDP oznacza obowiązek Sprzedającego do dostarczenia i zapłaty należności celnych importowych!!! Jest to jedyna reguła Incoterms, która wymaga od Sprzedającego zapłaty należności celnych importowych. Z tego względu trzeba podchodzić do stosowania reguły DDP bardzo ostrożnie i świadomie.

Przykład: DDU Kraków Incoterms 2020

Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa, czyli największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z ponad 100 państw.

Warunki dostawy DPU Incoterms | Dostawa i ryzyko

DDP (Delivered Duty Paid) – „Dostarczone cło opłacone” oznacza, że sprzedający dostarcza towary do kupującego:

  • gdy towary są postawione do dyspozycji kupującego,
  • odprawione w imporcie,
  • na przybywających środkach transportu,
  • gotowe do wyładunku,
  • w oznaczonym miejscu przeznaczenia lub w uzgodnionym punkcie, w obrębie tego miejsca, jeżeli taki punkt został uzgodniony.

Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko związane z dostarczeniem do oznaczonego miejsca przeznaczenia lub do uzgodnionego punktu w obrębie tego miejsca. Oznacza to, że dostawa i przybycie do miejsca przeznaczenia są takie same.

Warunki dostawy DDP Incoterms | Rodzaj transportu

Regułę DDP Incoterms 2020 można stosować dla każdego rodzaju lub środka transportu. Przy tego rodzaju dostawy można również wykorzystać więcej niż jeden rodzaj transportu.

Warunki dostawy DDP Incoterms | dokładne miejsce lub punkt dostawy / przeznaczenia

Przy warunkach dostawy DPU Kupujący i Sprzedający powinny jak najdokładniej określić miejsce lub punkt przeznaczenia z kilku względów:

  • Ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego w tym punkcie dostawy/przeznaczenia,
  • Koszty przed tym miejscem lub punktem dostawy/ przeznaczenia są na rachunek sprzedającego (łącznie z z kosztami odprawy w imporcie). Koszty po tym miejscu lub punkcie są na rachunek kupującego.
  • Sprzedający musi zawrzeć umowę lub zorganizować przewóz towarów do uzgodnionego miejsca lub punktu dostawy/ przeznaczenia. Jeśli tego nie zrobi, to narusza swoje obowiązki, wynikające z reguły DDP i będzie odpowiedzialny wobec kupującego za wszelkie wynikające z tego koszty.

 

Warunki dostawy DDP Incoterms | koszty wyładunku

Jeżeli sprzedający, zgodnie ze swoją umową przewozu, ponosi koszty związane z wyładunkiem w miejscu dostawy/przeznaczenia, nie ma prawa dochodzić ich osobno od kupującego, chyba że strony uzgodniły inaczej.

Warunki dostawy DDP Incoterms| Odprawa celna w eksporcie / imporcie

Warunki dostawy DDP obligują Sprzedającego do dokonania odprawy celnej towarów w eksporcie. Sprzedający dokonuje również odprawy celnej w imporcie oraz płaci wszelkie importowe należności celne i dopełnia formalności. Tak więc, jeśli sprzedający nie jest w stanie przeprowadzić odprawy celnej importowej, powinien rozważyć wybór DAP lub DPU. Trzeba pamiętać, że przy stosowaniu reguły DDP mogą wystąpić następstwa podatkowe. Wtedy zapłacony podatek może nie być możliwy do odzyskania od kupującego!!!

W przypadku szczegółowych pytań dotyczących eksportu lub importu towaru zapraszamy do kontaktu.

Warunki dostawy DDP Incoterms | Obowiązki po stronie Sprzedającego i Kupującego

1. Obowiązki sprzedającego


A1 (Obowiązki ogólne)


Sprzedający dostarcza towar i fakturę handlową oraz inne dokumenty wymagane zgodnie z umową sprzedaży. Każdy dokument, który ma być dostarczony przez sprzedającego może być w formie papierowej lub elektronicznej. Zgodnie z ustaleniami, lub z przyjętymi zwyczajami.



A2 (Dostawa)


Sprzedający musi dostarczyć towary przez ich postawienie do dyspozycji kupującego na przybywających środkach transportu. Towary muszą gotowe do wyładunku, w uzgodnionym punkcie przeznaczenia. Sprzedający musi dostarczyć towary w uzgodnionej dacie lub w ramach uzgodnionego okresu.



A3 (Przejście ryzyka)


Sprzedający jest odpowiedzialny za ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2). Wyjątek stanowi utrata lub uszkodzenie towaru w okolicznościach opisanych jako obowiązki kupującego dotyczące przejścia ryzyka (B3).



A4 (Przewóz)


Sprzedający musi zawrzeć umowę lub zorganizować, na własny koszt, przewóz towarów do oznaczonego miejsca przeznaczenia lub do uzgodnionego punktu, o ile jest on uzgodniony, w oznaczonym miejscu przeznaczenia. Jeżeli konkretny punkt nie został uzgodniony lub nie wynika z praktyki, sprzedający może wybrać punkt w oznaczonym miejscu przeznaczenia, które najlepiej odpowiadają jego celowi.


Sprzedający musi przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem do miejsca przeznaczenia.



A5 (Ubezpieczenie)


Sprzedający nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia.



A6 (Dokument dostawy / transportowy)


Sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na swój koszt, wszelkie dokumenty niezbędne do umożliwienia kupującemu przyjęcia towarów.



A7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)


Sprzedający musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności celne w eksporcie / tranzycie / imporcie. Wymaganymi dokumentami przy eksporcie mogą być np. licencje, urzędowe zezwolenia, itp.



A8 (Kontrola / opakowanie / oznakowanie)


Sprzedający musi ponieść koszty tych czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne w celu dostarczenia towarów zgodnie z miejscem dostawy (A2). Musi również, na własny koszt, opakować towary. Sprzedający musi oznakować towary, w sposób odpowiedni dla danego transportu. Chyba że strony ustaliły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania.



A9 (Podział kosztów)


Sprzedający musi zapłacić:
a/ wszelkie koszty związane z towarami do momentu ich wyładowania i dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy (A2), inne niż koszty płacone przez Kupującego, ujęte w (B9)


b/ wszelkie opłaty za wyładunek w miejscu przeznaczenia, ale tylko wtedy, gdy opłaty te były na rachunek sprzedającego zgodnie z umową przewozu


c/ koszty dostarczenia dokumentu dostawy / transportowego zgodnie z (A6)


d/ cła, podatki i wszystkie inne koszty związane z odprawą w eksporcie, tranzycie i imporcie zgodnie z (A7),


e/ kupującemu, za wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z (B5) i (B7)


A10 (Zawiadomienia)


Sprzedający musi przekazać kupującemu wszelkie potrzebne zawiadomienia w celu umożliwienia kupującemu przyjęcia dostawy towarów.


2. Obowiązki kupującego


B1 (Obowiązki ogólne)


Kupujący musi zapłacić cenę towarów przewidzianą w umowie sprzedaży. Każdy dokument, który ma być dostarczony przez kupującego, może być w formie papierowej lub elektronicznej. Zgodnie z ustaleniami, lub zgodnie z przyjętymi zwyczajami.



B2 (Przyjęcie dostawy)


Kupujący musi przyjąć dostawę towarów, gdy zostały one dostarczone zgodnie z (A2).


  • B3 (Przejście ryzyka)   

Kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2). W przypadku, gdy Kupujący nie wywiąże się z obowiązków (B7) lub (B10), wówczas ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od uzgodnionej daty lub od końca uzgodnionego okresu dostawy, pod warunkiem, że towary zostały wyraźnie zidentyfikowane jako przedmiot umowy.


B4 (Przewóz)


Kupujący nie ma obowiązku zawarcia umowy przewozu.



B5 (Ubezpieczenie)


Kupujący nie ma obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Na wyraźne żądanie Sprzedającego musi jednak dostarczyć na jego koszt informacji potrzebnych do uzyskania ubezpieczenia.



B6 (Dokument dostawy / transportowy)


Kupujący musi przyjąć dokument dostarczony zgodnie z (A6).



B7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)


Kupujący musi udzielić pomocy sprzedającemu (na jego żądanie, koszt i ryzyko) w uzyskaniu dokumentów, czy informacji odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą w eksporcie / tranzycie / imporcie, wymaganych przez kraje eksportu / tranzytu / importu. Dokumentami wymaganymi przy eksporcie / tranzycie / imporcie towaru mogą być m.in. licencje importowe, poświadczenia bezpieczeństwa, kontrole przedwysyłkowe, urzędowe zezwolenia, itp.



B8 (Kontrola / opakowanie / oznakowane)


kupujący nie ma wobec sprzedającego w tym zakresie żadnych obowiązków.



B9 (Podział kosztów)


Kupujący musi zapłacić:
a/ wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2)


b/ wszystkie koszty wyładunku, niezbędne do przyjęcia dostawy towarów z przybywających środków transportu w oznaczonym miejscu przeznaczenia, chyba że koszty te były na rachunek sprzedającego zgodnie z umową przewozu


c/ wszelkie dodatkowe koszty poniesione przez Sprzedającego, jeśli Kupujący nie wykona swoich obowiązków zgodnie z (B7) lub nie zawiadomi zgodnie z (B10), pod warunkiem że towary można wyraźnie zidentyfikować jako przedmiot umowy.



B10 (Zawiadomienia)


Kupujący musi, w każdym przypadku, gdy uzgodniono, że jest on uprawniony do określenia terminu w ramach uzgodnionego okresu i/lub punktu przyjęcia towarów w obrębie oznaczonego miejsca przeznaczenia, zawiadomić sprzedającego z odpowiednim wyprzedzeniem.


 

Sprzedający na warunkach DDP bezwzględnie powinien zwrócić uwagę na to…

…że reguła ta nakłada na niego maksymalny poziom obowiązków, ze wszystkich jedenastu reguł Incoterms. W tym odpowiedzialność za zapłatę należności celnych w imporcie oraz należnych podatków. Stwarza to zarówno zagrożenia o których już na blogu pisaliśmy –pułapka gray customs, jak i szanse. Taką szansą jest możliwość przejęcia obowiązków celnych w kraju importu przez eksportera (!!!) Schemat i zalety tego rozwiązania przedstawiliśmy w osobnym wpisie na przykładzie eksportu towarów z Polski do Wielkiej Brytanii po BREXICIE – DDP w eksporcie.

Przypominamy jednocześnie, że każda firma, która po raz pierwszy zamierza importować czy eksportować towar spoza Unii Europejskiej musi posiadać numer EORI.  Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie poprzez portal służby celnej PUESC lub skontaktować się z nami za pomocą formularza – wtedy to my przygotujemy i wyślemy wnioski w Twoim imieniu.