BREXIT w pytaniach naszych Czytelników
Kto pyta nie błądzi. Kto nie pyta, nigdy się nie dowie – John Flanagan, Cesarz Nihon-Ja
Żywy odzew naszych Czytelników na cykl artykułów o skutkach BREXITu dla branży TSL po definitywnym wyjściu Wielkiej Brytanii Z Unii Europejskiej, skłonił nas do dokładniejszego wyjaśnienia niektórych, szczególnie ważnych kwestii. Robimy to z satysfakcją, ponieważ uważamy, że międzynarodowa wymiana towarowa stanowi zespół połączonych naczyń i każda sprawdzona informacja daje większy spokój nam wszystkim. Odpowiedzi staraliśmy się oprzeć przede wszystkim o sprawdzone źródła, ale wykorzystaliśmy też posiadaną wiedzę i wieloletnie doświadczenie. To swojego rodzaju wyzwanie a ponieważ lubimy ambitne sprawdziany to przygotowanie odpowiedzi sprawiło nam dużą radość i frajdę 🙂 Zachęcamy do komentowania i zadawania pytań a jeśli chcecie się Państwo podzielić swoją opinią na temat naszej pracy to zachęcamy do wystawienia nam opinii
Czy używane w Państwa artykułach zamiennie określenie „Wielka Brytania” i „Zjednoczone Królestwo” dotyczą tego samego obszaru i jakie dokładnie kraje w ramach BREXITu opuszczą Unię Europejską?
Wielka Brytania i Zjednoczone Królestwo dotyczą tego samego obszaru. Przedstawiane w naszych artykułach reguły dotyczą obszaru „głównej” Wyspy czyli Anglii, Walii oraz Szkocji. Od dnia 01/01/2021 nie będą tam obowiązywały przepisy UE dotyczące międzynarodowej wymiany handlowej.
Pomimo kończącego się okresu przejściowego status Irlandii Północnej nie jest jeszcze do końca jasny. Według naszej wiedzy kraj ten w międzynarodowym obrocie towarowym będzie podlegał prawodawstwu UE wyłącznie w zakresie podatku VAT.
Czy wywożone do Wielkiej Brytanii towary, które muszą być oznaczane znakiem CE nadal powinny ten znak posiadać?
Znak CE nanoszony jest na towary objęte Dyrektywami Nowego Podejścia ale dotyczy to wyłącznie UE. Od roku 2021 w Wielkiej Brytanii znak CE zostanie zastąpiony znakiem UKCA (UK Conformity Assessed). Aby umieścić taki znak na towarze trzeba posiadać UK Declaration of Conformity.
Szereg oznaczeń, jak np. oznaczenie żywności logiem produkcji ekologicznej stanowi o uznanej marce towaru i pozwala konsumentom dokonywać świadomych wyborów. Czy towary przywożone z Wielkiej Brytanii na obszar UE nadal będą oznaczane w tak czytelny dla konsumentów sposób?
Od 01/01/2021 na terenie Zjednoczonego Królestwa nie będzie można używać symboli właściwych dla UE. Dotyczy to również loga produkcji ekologicznej. Co więcej bez stosownych autoryzacji firmy z Wielkiej Brytanii nie będą mogły używać flagi Unii Europejskiej jako loga a ich produkty nie będą mogły być określane jako „pochodząca z UE” (origin UE).
Zasady te nie dotyczą np. żywności z Irlandii Północnej.
Czy uzyskany w UE numer EORI będzie obowiązywał w Wielkiej Brytanii?
Zaznaczyć tu należy, że numer EORI wymagany jest zawsze w przypadku, kiedy chcemy przywieźć lub wywieźć towary z Unii Europejskiej. W konsekwencji BREXITu każda wymiana handlowa z Wielką Brytanią wymagać więc będzie posiadania numeru EORI. Jeśli zamierzamy działać na rynku brytyjskim posiadany numer EORI powinien zaczynać się od liter GB, czyli musi być tam uzyskany. Numerem tym nie będzie można posługiwać się na obszarze UE.
Do tej pory wywóz do wielkiej Brytanii traktowany był jako Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów (WDT) a przywóz jako Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Towarów (WNT), czy to się zmieni?
Tak. Wewnątrzwspólnotowe Nabycie Towarów i Wewnątrzwspólnotowa Dostawa Towarów to transakcje wymiany handlowej stosowane WYŁACZNIE w ramach UE i jako takie od 01/01/2021 nie będą już handlu z Wielką Brytanią. Zostają one zastąpione odprawą celną w wywozie i w przywozie.
System TARIC to wygodna i co ważne wiążąca informacja o stawkach celnych i podatkowych na wszystkie produkty. Czy skutkiem BREXITU będzie stosowanie w Wielkiej Brytanii systemu odmiennego od TARIC?
Systemy taryfowe takie jak znany w UE system TARIC rzeczywiście zawierają pełną informację o stawkach celnych obowiązujących na dany produkt i są powszechnie stosowanym narzędziem – więcej informacji
Od 2021 r., w Wielkiej Brytanii obowiązywał będzie jednak inny, krajowy system UKGT – UK Global Tariff zawierający inne niż TARIC stawki cła. Można się z nim zapoznać tu
Jakie opłaty pojawią się przy przewozie towarów do i z Wielkiej Brytanii
Import towarów z Wielkiej Brytanii do UE objęty zostanie na obszarze Wspólnoty cłami przywozowymi. Podobnie towary wywożone do Zjednoczonego Królestwa zostaną objęte cłami przywozowymi na obszarze celnym Wielkiej Brytanii. Cło obliczane będzie na podstawie stawek celnych określonych w TARIC (UE) i UKGT (Wielka Brytania).
Towary importowane z Wielkiej Brytanii do UE będą dodatkowo obciążone podatkiem VAT w wysokości indywidualnie ustalonej przez poszczególne kraje członkowskie.
Towary eksportowane do Wielkiej Brytanii będą zwolnione z VAT w UE. Właściwy podatek VAT zostanie natomiast nałożony na te towary w momencie wwozu do Wielkiej Brytanii. Podstawowa stawka podatku VAT w Wielkiej Brytanii wynosi obecnie 20%. Ze szczegółami można zapoznać się tu.
W artykule (link) wspominacie Państwo o dodatkowych certyfikatach, które będą obowiązywały po 01/01/2021 na terenie Wielkiej Brytanii w odniesieniu do przywożonych tam towarów. Czy można poznać przykłady takich pozwoleń i certyfikatów?
System pozwoleń, certyfikatów i licencji przywozowych to bardzo szeroki temat, który potrafi zaskoczyć nawet doświadczonych agentów celnych 😉 Nie sposób w jednym miejscu wymienić wszystkie obowiązujące dokumenty ale chcemy w tym miejscu zwrócić uwagę na fakt, że w związku z BREXITem katalog dokumentów przywozowych w Wielkiej Brytanii zwiększy się m.in. o.:
- żywe zwierzęta, produkty pochodzenia zwierzęcego, żywe ryby i skorupiaki przy imporcie należy zgłosić w systemie IPAFFS.
- ryby do spożycia przez konsumentów – pojawia się świadectwo zdrowia Fish Health Inspectorate (FHI);
- rośliny i produkty roślinne – obowiązek zgłoszenia do Animal Plant Health Agency (APHA);
- leki weterynaryjne to rejestracja w Veterinary Medicines Directorate (VMD);
- opakowania wykonane z drewna – obowiązkowa fumigacja, czyli zabieg zwalczania szkodników za pomocą substancji chemicznych
- leki to z kolei rejestracja w National Drugs control System (NDS);
- materiały jądrowe to licencja importowa od Office for Nuclear Regulation (ONR);
Temat rzeka… 😉
Czy status AEO wydany przez organy Zjednoczonego Królestwa będzie obowiązywał na terenie UE?
Na terenie UE od 01/01/2021 tracą ważność wszystkie pozwolenia celne wydane przez władze Zjednoczonego Królestwa. Dotyczy to również statusu upoważnionego przedsiębiorcy AEO.
Jak wyglądał będzie wwóz towarów do Wielkiej Brytanii po 01/01/2021
Od dnia 01/01/2021 Wielka Brytania stanie się dla Unii Europejskiej krajem trzecim. Oznacza to, że w miejsce zgłoszeń INTRASTAT pojawia się obowiązek zgłoszeń celnych. Zgłoszeniami celnymi firmy mogą zająć się we własnym zakresie, ale ze swojej strony rekomendujemy skorzystanie z wykfalifikowanych, sprawdzonych agencji celnych. Trzeba pamiętać również o tym, że osoba reprezentująca podmiot gospodarczy na terenie Wielkiej Brytanii powinna mieć tam siedzibę.
Deklaracje importowe w Zjednoczonym Królestwie składane są elektronicznie przez system CHIEF (Customs Handling of Import and Export Freight).
Podstawowy zakres danych niezbędnych do zgłoszenia celnego to
- Kod CN
- numer identyfikacyjny przesyłki w systemie CHIEF;
- miejsce wysyłki i przeznaczenia;
- dane nadawcy oraz odbiorcy;
- ilość i waga opakowań;
- wybrany środek transportu oraz koszty przewozu;
- wartość przesyłki oraz jej walutę;
Jesteśmy firmą zarejestrowaną w Polsce i sprowadzamy towar z Chin bezpośrednio do Wielkiej Brytanii w celu jego odsprzedaży. Czy zmienią się zasady takiego importu?
Chiny zawsze były dla Unii Europejskiej i dla Wielkiej Brytanii w jej ramach krajem trzecim. W związku z tym zasady importu towarów z Chin do Wielkiej Brytanii po BREXITcie pozostają bez zmian. Należy jednak pamiętać o tym, że podmiot zarejestrowany w Polsce i importujący towary bezpośrednio do Wielkiej Brytanii musi uzyskać brytyjski numer EORI (taki z literami GB) i zarejestrować się do celów podatku VAT na terenie Zjednoczonego Królestwa przed dokonaniem pierwszego przywozu.
Czy w Wielkiej Brytanii nadal będzie obowiązywała Konwencja TIR?
Zjednoczone Królestwo pozostaje stroną Konwencji TIR i po 01/01/2021 to się nie zmieni. Dotyczy to również postanowień Konwencji o uproszczeniach formalności w handlu towarami – SAD, oraz Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej.
BREXIT zmienia diametralnie wymianę handlową pomiędzy UE i Wielką Brytanią. Główne zmiany, na które muszą przygotować się przedsiębiorcy z branży TSL to brak procedur WDT i WNT, kontrole graniczne, oraz skomplikowane formalności celne. Zachęcamy do śledzenia zmian a w przypadku wątpliwości do kontaktu
Jako Proste Cło #upraszczamyprzepisy i po stronie naszych klientów jesteśmy na dobre i złe czasy 🙂 Zapraszamy do współpracy 🙂