Warunki dostawy CIF | Cost Insurance and Freight| Incoterms 2020
Reguła CIF (cost insurance and freight) INCOTERMS 2020, koszt ubezpieczenie i fracht… Jej zastosowanie oznacza, że ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów przechodzi na kupującego, gdy towary znajdują się na pokładzie statku. W taki sposób uznaje się, że sprzedający wywiązał się z obowiązku dostarczenia towarów. Bez względu na to, czy towary rzeczywiście dotrą do miejsca przeznaczenia w dobrym stanie, w podanej ilości lub czy w ogóle. W CIF sprzedający ma wobec kupującego, obowiązek ubezpieczenia towaru.
Przykład: CIF Gdynia Incoterms 2020
Autorem Incoterms jest Międzynarodowa Izba Handlowa, czyli największe na świecie zrzeszenie przedsiębiorców pochodzących z ponad 100 państw.
Warunki dostawy CIF Incoterms | Dostawa
CIF (Cost Insurance and Fracht) – „Koszt ubezpieczenie i fracht” oznacza, że sprzedający dostarcza towary do kupującego:
- na pokładzie statku,
- albo, gdy sprzedający spowoduje dostawę towarów, już w ten sposób dostarczonych.
„Spowodować dostawę towarów, już w ten sposób dostarczonych towarów”. Odniesienie do „spowodować” dotyczy tutaj wielokrotnej sprzedaży w dół łańcucha (string sales), szczególnie powszechnej w handlu towarami masowymi.
Warunki dostawy CIF Incoterms | Rodzaj transportu
Regułę CIF Incoterms 2020 należy stosować wyłącznie w transporcie morskim lub wodnym śródlądowym. W przypadku, gdy ma być wykorzystany więcej niż jeden rodzaj transportu, co zazwyczaj będzie miało miejsce w sytuacji, gdy towary są przekazywane przewoźnikowi w terminalu kontenerowym, właściwą regułą do stosowania jest raczej CIP, niż CIF.
Warunki dostawy CIF Incoterms | Porty dostawy i przeznaczenia
W CIF ważne są dwa porty. Pierwszy – port, w którym towary są dostarczane na pokład statku oraz drugi – port uzgodniony jako miejsce przeznaczenia towarów. Ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego, kiedy towary są dostarczone kupującemu. Dostarczone przez umieszczenie ich na pokładzie statku w porcie wysyłki lub przez spowodowanie dostawy towarów, już w ten sposób dostarczonych. Jednakże sprzedający musi zawrzeć umowę na przewóz towarów od dostawy do uzgodnionego miejsca przeznaczenia. Na przykład, towary umieszczamy na pokładzie statku w Szanghaju (który jest portem) do przewozu do Southampton (również port). Dostawa następuje tutaj, gdy towary znajdują się na pokładzie w Szanghaju, z ryzykiem przechodzącym na kupującego w tym momencie. Sprzedający musi zawrzeć umowę przewozu z Shanghaju do Southampton.
Warunki dostawy CIF Incoterms | Czy należy podać nazwę portu załadunku?
Podczas, gdy umowa zawsze będzie określać port przeznaczenia, może nie określać portu wysyłki, w którym ryzyko przechodzi na kupującego. Jeżeli port załadunku ma szczególne znaczenie dla kupującego, a może tak być na przykład w przypadku, gdy kupujący chce upewnić się, że składnik frachtowy ceny jest uzasadniony, zaleca się stronom jak najdokładniejsze określenie go w umowie.
Warunki dostawy CIF Incoterms | Identyfikacja punktu przeznaczenia w porcie wyładunku
Zaleca się, aby strony jak najdokładniej zidentyfikowały punkt w porcie przeznaczenia, ponieważ koszty do tego punktu są na rachunek sprzedającego. Sprzedający musi zawrzeć umowę lub umowy przewozu, które obejmują przewóz towarów od dostawy do oznaczonego portu lub do uzgodnionego punktu w obrębie tego portu, jeśli taki punkt został uzgodniony w umowie sprzedaży.
Warunki dostawy CIF Incoterms| Wielu przewoźników
Jest możliwe, że przewóz jest wykonywany przez kilku przewoźników na różnych etapach transportu morskiego. Na przykład, najpierw przez przewoźnika obsługującego statek dostawczy z Hongkongu do Szanghaju, a następnie na statek oceaniczny z Szanghaju do Southampton. Powstaje tutaj pytanie, czy ryzyko przechodzi ze sprzedającego na kupującego w Hongkongu, czy w Szanghaju: gdzie następuje dostawa? Strony oczywiście mogły to uzgodnić w samej umowie sprzedaży. Jeżeli jednak nie ma takiej umowy, przyjmuje się domyślnie, że ryzyko przechodzi, gdy towary zostały dostarczone pierwszemu przewoźnikowi, tj. w Hongkongu, co wydłuża okres, w którym kupujący ponosi ryzyko utraty lub uszkodzenia. Jeżeli strony chciałyby, aby ryzyko zostało przeniesione na późniejszym etapie (tutaj: Szanghaj), muszą to określić w umowie sprzedaży.
Warunki dostawy CIF Incoterms | Ubezpieczenie
Sprzedający musi zawrzeć umowę ubezpieczenia od ryzyka utraty lub uszkodzenia towarów przez kupującego. Umowa musi obowiązywać od portu załadunku, do co najmniej portu przeznaczenia. Może jednak zdarzyć się, że kraj przeznaczenia wymaga ubezpieczenia nabytego lokalnie. W takim wypadku, strony powinny rozważyć transakcję zgodnie z regułą CFR Incoterms 2020.
Warunki dostawy CIF Incoterms| Koszty wyładunku
Jeżeli sprzedający, zgodnie ze swoją umową przewozu, ponosi koszty związane z wyładunkiem we wskazanym punkcie w porcie przeznaczenia, nie ma prawa dochodzić ich osobno od kupującego, chyba że strony uzgodniły inaczej.
Warunki dostawy CIF Incoterms| Odprawa w eksporcie / imporcie
Tam, gdzie ma to zastosowanie, reguła CIF Incoterms 2020 wymaga, aby sprzedający dokonał odprawy celnej towarów w eksporcie. Sprzedający nie ma jednak obowiązku odprawy towarów w imporcie lub tranzycie przez kraje trzecie. Nie ma też obowiązku uiszczenia należności celnych i dopełnienia formalności celnych w imporcie.
Warunki dostawy CIF Incoterms | Obowiązki po stronie Sprzedającego i Kupującego
1. Obowiązki sprzedającego
-
A1 (Obowiązki ogólne)
Sprzedający musi dostarczyć towary i fakturę handlową zgodnie z umową sprzedaży. Musi również dostarczyć wszelkie inne dowody zgodności, które mogą być wymagane przez umowę.
-
A2 (Dostawa)
Sprzedający musi dostarczyć towary, albo przez ich umieszczenie na pokładzie statku, albo spowodować dostawę już w ten sposób dostarczonych towarów. Sprzedający musi dostarczyć towary w uzgodnionej dacie lub w ramach uzgodnionego okresu oraz w sposób zwyczajowo przyjęty w porcie.
-
A3 (Przejście ryzyka)
Sprzedający ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów do momentu ich dostarczenia zgodnie z A2. Wyjątkiem jest utrata lub uszkodzenie w okolicznościach opisanych w B3.
-
A4 (Przewóz)
Sprzedający musi zawrzeć lub spowodować zawarcie umowy na przewóz towarów z uzgodnionego punktu dostawy w miejscu dostawy. O ile jest on uzgodniony, do oznaczonego portu przeznaczenia lub, jeżeli tak uzgodniono, do któregokolwiek punktu w tym porcie. Umowa przewozu musi być zawarta na zwyczajowych warunkach. Na koszt sprzedającego, i przewidywać przewóz zwykłą trasą, typem statku zwykle używanym do przewozu tego rodzaju sprzedawanych towarów.
Sprzedający musi przestrzegać wszelkich wymogów bezpieczeństwa związanych z transportem, aż do dostawy.
-
A5 (Ubezpieczenie)
O ile nie uzgodniono inaczej lub jest to zwyczajowo przyjęte w danej branży, sprzedający musi uzyskać, na własny koszt ubezpieczenie ładunku zgodne z ochroną ubezpieczeniową zapewnioną przez klauzulę (C) Instytutowych Klauzul Ładunkowych (LMA/IUA) lub inne podobne klauzule, odpowiednie dla użytych środków transportu. Ubezpieczenie powinno być zawarte z ubezpieczycielami lub towarzystwem ubezpieczeniowym cieszącym się dobrą opinią i uprawniać kupującego lub jakąkolwiek inną osobę, mającą interes ubezpieczeniowy do towarów, do dochodzenia roszczeń bezpośrednio od ubezpieczyciela.
Jeżeli wymaga tego kupujący, sprzedający musi, pod warunkiem dostarczenia przez kupującego wszelkich niezbędnych informacji żądanych przez sprzedającego, zapewnić kupującemu, na jego koszt, jakąkolwiek dodatkową ochronę ubezpieczeniową, jeżeli jest ona możliwa do uzyskania, taką jak ochrona zgodna z Instytutowymi Klauzulami Wojennymi i/lub Instytutowymi Klauzulami Strajkowymi (LMA/IUA) lub podobnymi klauzulami (chyba, że taka ochrona ubezpieczeniowa jest już objęta ubezpieczeniem ładunku opisanym w poprzednim akapicie).
Ubezpieczenie powinno obejmować, jako minimum, cenę przewidzianą w umowie plus 10% (tj. 110%) i wyrażamy je w walucie umowy.
Ubezpieczenie powinno obejmować towary od punktu dostawy określonego w A2 do, co najmniej, oznaczonego miejsca przeznaczenia.
Sprzedający musi dostarczyć kupującemu polisę ubezpieczeniową lub certyfikat, albo jakikolwiek inny dowód ubezpieczenia.
Ponadto, sprzedający musi dostarczyć kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt, informacje, których kupujący potrzebuje, aby uzyskać dodatkowe ubezpieczenie.
-
A6 (Dokument dostawy / transportowy)
Sprzedający musi, na własny koszt, dostarczyć kupującemu zwyczajowy dokument transportowy do uzgodnionego portu przeznaczenia. Taki dokument transportowy musi wymieniać towary objęte umową i nosić datę w ramach uzgodnionego okresu wysyłki. Musi też umożliwiać kupującemu żądanie od przewoźnika wydania towarów w porcie przeznaczenia. Jeżeli nie uzgodniono inaczej, musi też umożliwiać kupującemu sprzedaż towarów w drodze. Przez przeniesienie dokumentu na kolejnego kupującego lub przez zawiadomienie przewoźnika. Jeżeli taki dokument transportowy jest wydany w zbywalnej formie i w kilku oryginałach, kupującemu musi być przedstawiony komplet oryginałów.
-
A7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Sprzedający musi przeprowadzić oraz opłacić wszelkie formalności celne związane z odprawą w eksporcie. Wymaganymi dokumentami przy eksporcie mogą być np. licencje, urzędowe zezwolenia, poświadczenia bezpieczeństwa, kontrola przedwysyłkowa itp.
Tam gdzie ma to zastosowanie, sprzedający musi udzielić pomocy kupującemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt w uzyskaniu wszelkich dokumentów i/lub informacji odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą w tranzycie / imporcie. W tym wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez każdy kraj tranzytu lub kraj importu.
-
A8 (Kontrola / opakowanie / oznakowanie)
Sprzedający musi ponieść koszty tych czynności kontrolnych (takich jak kontrola jakości, pomiary, ważenie, liczenie), które są niezbędne w celu dostarczenia towarów zgodnie z miejscem dostawy (A2). Musi również, na własny koszt, opakować towary. Sprzedający musi opakować i oznakować towary, w sposób odpowiedni dla danego transportu. Chyba że strony ustaliły szczególne wymagania dotyczące opakowania lub oznakowania.
-
A9 (Podział kosztów)
Sprzedający musi zapłacić:
a/ wszelkie koszty związane z towarami do momentu ich dostarczenia zgodnie z miejscem dostawy (A2), inne niż koszty płacone przez Kupującego, ujęte w (B9)b/ fracht i wszelkie inne koszty wynikające z A4. W tym koszty załadunku towarów na pokład oraz związane z transportem koszty bezpieczeństwa
c/ wszelkie opłaty za wyładunek w uzgodnionym porcie wyładunku, które były na rachunek sprzedającego zgodnie z umową przewozu
d/ koszty tranzytu, które były na rachunek sprzedającego zgodnie z umową przewozu
e/ koszty dostarczenia kupującemu zwyczajowego dowodu, zgodnie z (A6) o dostarczeniu towaru,
f/ koszty ubezpieczenia wynikające z A5
g/ tam, gdzie ma to zastosowanie, cła, podatki i wszelkie inne koszty związane z odprawą w eksporcie zgodnie z (A7)a
h/ kupującemu, wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z (B7)a.
A10 (Zawiadomienia)
Sprzedający musi zawiadomić kupującego, że towary zostały dostarczone zgodnie z A2. Sprzedający musi przekazać kupującemu wszelkie potrzebne zawiadomienia w celu umożliwienia kupującemu przyjęcia dostawy towarów
2. Obowiązki kupującego
-
B1 (Obowiązki ogólne)
Kupujący musi zapłacić cenę towarów przewidzianą w umowie sprzedaży. Zgodnie z ustaleniami, lub zgodnie z przyjętymi zwyczajami.
-
B2 (Przyjęcie dostawy)
Kupujący musi przyjąć dostawę towarów, gdy zostały one dostarczone zgodnie z (A2). Musi je też odebrać je od przewoźnika w oznaczonym pocie przeznaczenia.
-
B3 (Przejście ryzyka)
Kupujący ponosi wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2). Gdy Kupujący nie wywiąże się z obowiązków zawiadomienia (B10). Wtedy ponosi on wszelkie ryzyko utraty lub uszkodzenia towarów od uzgodnionej daty lub od końca uzgodnionego okresu dla wysyłki. Pod warunkiem, że towary zostały wyraźnie zidentyfikowane jako przedmiot umowy.
-
B4 (Przewóz)
Kupujący nie ma, wobec sprzedającego, obowiązku zawarcia umowy przewozu.
-
B5 (Ubezpieczenie)
Kupujący nie ma, wobec sprzedającego, obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia. Jednakże kupujący musi dostarczyć sprzedającemu, na jego żądanie, wszelkich informacji niezbędnych sprzedającemu do uzyskania dodatkowego ubezpieczenia, wymaganego przez kupującego zgodnie z A5.
-
B6 (Dokument dostawy / transportowy)
Kupujący musi przyjąć dokument transportowy dostarczony zgodnie z (A6), jeżeli jest on zgodny z umową.
-
B7 (Odprawa w eksporcie / imporcie)
Przy odprawie w eksporcie kupujący musi udzielić pomocy sprzedającemu, na jego żądanie, ryzyko i koszt. Chodzi o uzyskanie wszelkich dokumentów i/lub informacji, odnoszących się do wszystkich formalności związanych z odprawą w eksporcie. W tym wymogów bezpieczeństwa i kontroli przedwysyłkowej, wymaganych przez kraj eksportu.
Kupujący musi przeprowadzić i opłacić wszystkie formalności, wymagane przez każdy kraj tranzytu i kraj importu. Takie jak licencja importowa i tranzytowa, oświadczenie bezpieczeństwa, kontrola przedwysyłkowa, oraz wszelkie inne urzędowe zezwolenia.
-
B8 (Kontrola / opakowanie / oznakowane)
Kupujący nie ma wobec sprzedającego żadnych obowiązków.
-
B9 (Podział kosztów)
Kupujący musi zapłacić:
a/ Wszystkie koszty związane z towarami od momentu ich dostarczenia zgodnie z (A2.). Inne, niż koszty płatne przez sprzedającego zgodnie z A9.b/ koszty tranzytu, chyba że koszty te były na rachunek sprzedającego zgodnie z umową przewozu;
c/ Koszty wyładunku, w tym opłaty lichtugowe i brzegowe. Chyba że takie koszty i opłaty były na rachunek sprzedającego na podstawie umowy przewozu
d/ Koszty każdego dodatkowego ubezpieczenia, uzyskanego na żądanie kupującego, na podstawie A5 i B5.
e/ sprzedającemu, wszystkie koszty i opłaty związane z udzieleniem pomocy w uzyskaniu dokumentów i informacji zgodnie z (A5) i (A7b);
f/ tam, gdzie ma to zastosowanie, cła, podatki i wszelkie inne koszty związane z tranzytem lub odprawą w imporcie zgodnie z pkt (B7b);
g/ wszelkie dodatkowe koszty w przypadku braku zawiadomienia zgodnie z (B10), od uzgodnionej daty lub od końca uzgodnionego okresu dla wysyłki, pod warunkiem że towary zidentyfikowano jako przedmiot umowy.
-
B10 (Zawiadomienia)
Kupujący musi, w każdym przypadku, gdy uzgodniono, że jest on uprawniony do określenia terminu w ramach uzgodnionego okresu i/lub punktu odbioru towarów w obrębie oznaczonego portu przeznaczenia, zawiadomić sprzedającego z odpowiednim wyprzedzeniem.
Formuła CIF…
… zobowiązuje sprzedającego do uzyskania ograniczonej ochrony ubezpieczeniowej zgodnej z Instytutową Klauzulą Ładunkową (C) lub podobną klauzulą, a nie z szerszą ochroną ubezpieczeniową zgodnie z Instytutową Klauzulą Ładunkową (A). Trzeba na to bezwzględnie zwrócić uwagę, ponieważ strony mogą uzgodnić wyższy poziom ochrony ubezpieczeniowej (!!!) Trzeba jednak mieć na uwadze, że w sytuacji gdy towar zostanie uszkodzony to odszkodowanie otrzymuje sprzedający i tylko od jego dobrej woli zależy wypłata tych środków kupującemu (!!!)
Innymi zagrożeniami wynikającymi ze stosowania reguły CIF Incoterms 2020 są:
- ukryte koszty – trudno jest importerowi kontrolować dodatkowe koszty w porcie rozładunku, które czasem znacznie przekraczają koszty zakładane,
- brak oryginału B/L, który jest wymagany do odbioru towaru – to dostawca wystawia oryginał B/L i jeśli nie przekaże go z jakiegokolwiek powodu odbiorcy, to uniemożliwia mu odbiór towaru,
- nieprawidłowy towar – przy stosowaniu reguły CIF kupujący nie kontroluje załadunku towaru, warto więc zlecić kontrolę jakości w miejscu załadunku a to kolejny dodatkowy koszt,
Wybierając odpowiednią regułę Incoterms zawsze trzeba robić to w sposób świadomy i przemyślany. Decydując się na regułę CIF należy być przygotowanym na pokrycie nieuwzględnionych wcześniej kosztów. Ze swojej strony naszym Klientom zawsze radzimy wybór formuły FOB zamiast CIF, ponieważ mamy wtedy pełną przejrzystość co do kosztów ostatecznych a dodatkowo posiadamy całkowitą kontrolę nad ładunkiem.
Przypominamy jednocześnie, że każda firma, która po raz pierwszy zamierza importować czy eksportować towar spoza Unii Europejskiej musi posiadać numer EORI. Wniosek o nadanie numeru EORI można złożyć samodzielnie poprzez portal służby celnej PUESC lub skontaktować się z nami za pomocą formularza – wtedy to my przygotujemy i wyślemy wnioski w Twoim imieniu.
Zapraszamy do współpracy – kontakt.
0 Comments
Leave a comment