Procedura uproszczona w imporcie towarów

Procedura uproszczona w imporcie towarów jest to to szereg ułatwień, które pozwalają uprościć zawiłe procedury celne. Przedsiębiorstwa zajmujące się handlem zagranicznym zmagają się na co dzień z licznymi obowiązkami podatkowymi i celnymi. Zakres tych obowiązków zależy przede wszystkim od tego, czy przeprowadzają swoje transakcje w ramach Unii Europejskiej, czy poza UE – z grupą tzw. krajów trzecich. W tym drugim przypadku formalności są dużo bardziej skomplikowane i wymagające rozległej, specjalistycznej wiedzy. Zgłoszenie celne bowiem to efekt znajomości elementów wartości kalkulacyjnej, ograniczeń taryfowych i pozataryfowych, reguł pochodzenia towarów, czy ostatnio umiejętności stosowania w praktyce sankcji nałożonych przez UE, oraz oczywiście wielu innych uregulowań. W ustawodawstwie celnym znalazł się również szereg regulacji, które pozwalają te obowiązki uprościć. Są to tak zwane…

Celne procedury uproszczone / ułatwienia celne…

…jest to określenie dość ogólne, ponieważ dotyczy całego szeregu realnych usprawnień w realizacji zgłoszeń celnych. Ich wspólnym mianownikiem jest to, że umożliwiają przedsiębiorcom uzyskanie konkretnych oszczędności m.in. poprzez:

  • szybsze zwolnienie środka transportu – oczekiwanie na dokonanie odprawy celnej z reguły nie przekracza 1/2 godziny (!!!) od chwili zgłoszenia,
  • skrócenie czasu oczekiwania na wydanie towaru – towarem można dysponować przed uiszczeniem należności celnych,
  • znaczne zmniejszenie kosztów – nie trzeba dostarczać towarów do urzędu celnego,
  • możliwość dokonywania odpraw eksportowych poza godzinami pracy urzędu celnego – eksporter nie jest związany czasem pracy administracji celno – skarbowej,
  • zwiększenie wiarygodności wobec kontrahentów zagranicznych – stosowanie procedur uproszczonych daje rękojmie profesjonalnego podejścia do odpraw celnych;

Procedura uproszczona / ułatwienia celne…

…obowiązujące obecnie w obrocie towarowym z zagranicą, na jakie chcemy niniejszym zwrócić uwagę, to:

  1. Status upoważnionego przedsiębiorcy AEO – jego posiadanie daje importerowi / eksporterowi szereg przywilejów, jak na przykład mniejsza liczba kontroli czy priorytetowe ich przeprowadzanie,
  2. Zgłoszenie uproszczone – zgłoszenie celne z pominięciem niektórych dokumentów,
  3. Wpis do rejestru zgłaszającego – odnotowywanie zgłoszeń celnych w prowadzonym przez przedsiębiorcę rejestrze,
  4. Scentralizowana odprawa celna – uzyskanie w jednym z państw UE pozwolenia na wszystkie operacje celne w całej Unii,
  5. Stosowanie specjalnego rodzaju zamknięć celnych – nadawcy przesyłek celnych mogą używać własnych zamknięć celnych (np. plombownic) wydanych przez organy celne,
  6. Otwarcie TIR / zamknięcie TIR – posiadacz pozwolenia może samodzielnie otwierać i kończyć tranzyt TIR,
  7. Otwarcie / zamknięcie tranzytu – posiadacz pozwolenia może samodzielnie otwierać i kończyć tranzyt T1,
  8. Miejsce uznane do odpraw celnych link – miejsce które organy celne uznały za odpowiednie do przedstawienia towaru do odprawy celnej bez konieczności przejazdu do urzędu celnego;

Wszystkie przedstawione wyżej procedury wynikają wprost z ustawodawstwa unijnego i jako takie mieszczą się w ścisłym znaczeniu pojęcia „ułatwienia / uproszczenia celne”. Nie mieści się natomiast w tym pojęciu tzw…

Procedura uproszczona VAT…

…wynikająca z art, 33a ustawy o podatku VAT (!!!) Stosowanie dobrodziejstw tego przepisu oczywiście niesie ze sobą duże korzyści dla importerów o czym pisaliśmy w jednym z poprzednich artykułów. W znaczeniu ścisłym jednak NIE jest to celna procedura uproszczona / ułatwienie celne. Przepis ten bowiem ma źródło w uregulowaniach podatkowych (krajowych) a nie celnych (unijnych). W związku z czym nie należy do CELNYCH procedur uproszczonych / ułatwień CELNYCH. Warto o tym pamiętać, ponieważ precyzyjna komunikacja w gąszczu przepisów pozwala unikać niepotrzebnych nieporozumień a co za tym idzie, straty cennego czasu.

Art. 33a ustawy o VAT

To rozwiązanie, które powoduje, że podatek należny od importu nie jest wpłacany od razu – a VAT – zarówno ten należny i ten naliczony są wykazywane dopiero w miesięcznym rozliczeniu podatkowym JPK_V7. Różnica okazuje się zasadnicza, gdyż zastosowanie tej procedury jest dla importera zupełnie neutralne podatkowo (!!!)

Aby móc skorzystać ze wskazanego uproszczenia wystarczy złożyć Naczelnikowi Urzędu Celno – Skarbowego specjalne oświadczenie, które może zostać opatrzone podpisem elektronicznym. W takim przypadku przedstawienie oświadczenia następuje za pośrednictwem platformy PUESC lub poczty elektroniczne email. Natomiast oświadczenie podpisane odręcznie należy złożyć w Urzędzie osobiście.

Wzór oświadczenia – tu

Przepisy w obecnym kształcie obowiązują od 1/07/2020 r. Tego dnia na mocy ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych – Dz. U. poz. 1495 wprowadzono…

Rozszerzenie grupy podatników…

…uprawnionych do rozliczania podatku z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Rozliczenie takie przysługuje dziś każdemu importerowi, który skorzysta z usług agencji celnej jako przedstawiciela. Przy czym nieważne jest czy przedstawicielstwo będzie miało charakter bezpośredni czy pośredni. Odpowiedzialność za dług celny w sytuacji, gdy podatnik miał wykazać podatek VAT w deklaracji ale tego nie zrobił jest solidarna. Przedstawiciel jest więc zobowiązany na równi z podatnikiem do zapłaty zaległości (oraz odsetek).

Agencja Celna proste Cło #upraszczamyprzepisy…

…działa w myśl maksymy Setha Godina “Don’t find customers for your product. Find products for your customers”. Dlatego stawiamy na doświadczenie, prostotę, oraz rozwiązania w pełni elektroniczne i precyzyjną komunikację właśnie. Chętnie podejmujemy się spraw trudnych, niejedną łamigłówkę już rozwiązaliśmy ale zdajemy sobie sprawę, że te najbardziej ambitne są jeszcze przed nami 🙂 Zapraszamy do kontaktu i współpracy.