We wcześniejszych wpisach omówiliśmy celne procedury specjalne należące do kategorii PRZETWARZANIE – to uszlachetnianie czynne i uszlachetnianie bierne. Nie wyczerpują one oczywiście bogatego katalogu wszystkich procedur specjalnych, w końcu towar może być nie tylko przetwarzany. Może być również użytkowany na terenie UE. Przejdziemy więc do kolejnej kategorii procedur specjalnych, którą nazywamy SZCZEGÓLNE PRZEZNACZENIE. Należą do niej dwie procedury celne, a mianowicie – odprawa czasowa (art. 250 UKC) oraz końcowe przeznaczenie (end-use) (art. 254 UKC). Z punktu widzenia agenta celnego różnica pomiędzy nimi jest zasadnicza – przedmiotem odprawy czasowej bowiem są wyłącznie towary nieunijne, natomiast towary objęte procedurą końcowego przeznaczenia uzyskują status towarów unijnych. W związku z tym opiszemy je oddzielnie…
Niniejszym przybliżymy procedurę końcowego przeznaczenia (end-use) i odniesiemy ją do bardzo aktualnego tematu niekontrolowanego przywozu zboża i innych produktów spożywczych z Ukrainy. Ten gorący temat podejmiemy jednak dopiero w ostatnim akapicie tego wpisu.
Ideą procedury końcowego przeznaczenia (end use)…
…jest zastosowanie zerowej lub obniżonej stawki celnej dla towarów, które zostaną wykorzystane na terenie UE wyłącznie do określonego celu, jak na przykład produkcja konkretnych wyrobów lub wykorzystanie w określonym procesie produkcyjnym. Inaczej mówiąc zerową lub obniżoną stawkę celną stosujemy nie ze względu, jak to zwykle bywa np. na pochodzenie czy kontyngent, ale ze względu na przeznaczenie towaru. Zastosowanie procedury end-use jest przewidziane przede wszystkim w przypadku importu towarów podlegającym szczególnym wymaganiom lub ograniczeniom. Mowa tu o towarach związanych z bezpieczeństwem narodowym, zdrowiem publicznym, czy produktach rolnych i rybołówstwa jako środek regulujący użycie tych produktów, po ich dopuszczeniu do obrotu.
Niższe stawki celne…
…nie są stosowane automatycznie. Przyjmujemy je tylko wtedy, gdy przewidują to przepisy celne UE. W systemie ISZTAR do kodu CN towaru, który może być objęty końcowym przeznaczeniem dowiązany jest odpowiedni przypis.
Już na pierwszy rzut oka widać, że…
Objęcie towarów procedurą końcowego przeznaczenia (end-use)…
…to w gruncie rzeczy szczególny przypadek zastosowania procedury dopuszczenia do obrotu (art. 254 ust.1 UKC) (!!!) Różnica w stosunku do standardowego dopuszczenia do obrotu (art. 201 UKC) jest taka, że dopuszczenie do swobodnego obrotu w ramach end-use nie kończy procedury (art. 254 ust.3). Nieunijne towary dopuszczone do obrotu na obszarze celnym UE zawsze uzyskują status towaru unijnego (art. 201 ust. 3 UKC), natomiast te objęte procedurą end-use dodatkowo pozostają pod dozorem celnym (art. 134, art. 215 i art. 254 ust. 4 UKC) przez czas konieczny, aby organ celny upewnił się, że towary otrzymały przewidziane końcowe przeznaczenie.
Dozór celny…
… dla towarów objętych procedurą end-use jest obligatoryjny. Zapobiegamy w ten sposób chociażby takim nadużyciom jak wykorzystanie w innym celu, niż określony w pozwoleniu (np. w stosunku do części montowanych w pojeździe, które mogą zostać wymontowane). Organy celne kontynuują dozór celny przez okres nie dłuższy niż dwa lata od dnia pierwszego wykorzystania towarów w celu przewidzianym do zastosowania zwolnienia z cła lub obniżonej stawki celnej (Art.254 ust.3 UKC). Okres 2 letni dozoru celnego stosowany jest na przykład w stosunku do towarów wielokrotnego użycia, w przypadku, gdy władze celne uznają to za właściwe w celu uniknięcia popełnienia nadużycia. W innych wypadkach..
Dozór celny w ramach procedury końcowe przeznaczenie (end-use) kończymy gdy towary:
- wykorzystaliśmy w celu przewidzianym do zastosowania zwolnienia z cła lub obniżonej stawki celnej lub,
- wyprowadziliśmy poza obszar celny UE, zniszczyliśmy lub stały się one przedmiotem zrzeczenia na rzecz skarbu państwa, lub,
- wykorzystaliśmy w celu innym niż przewidywaliśmy do zastosowania zwolnienia z cła lub obniżonej stawki celnej i zapłaciliśmy należności celne przywozowe;
Pozwolenie
Objęcie towarów procedurą dopuszczenia do obrotu z końcowym przeznaczeniem wymaga uzyskania pozwolenia (art. 211 ust. 1 lit a UKC). Co do zasady pozwolenie na stosowanie procedury końcowego przeznaczenia udzielane jest osobom mającym siedzibę na obszarze celnym Unii. Inaczej, niż chociażby w przypadku pozwolenia na stosowanie procedury odprawy czasowej. Wtedy pozwolenie udzielane jest osobom mającym siedzibę poza obszarem celnym Unii (art. 250 ust. 2 lit c UKC).
Przepisy szczegółowe
Art. 254 ust. 5 UKC odsyła do przepisów dotyczących określania współczynnika produktywności. Dotyczy to przypadków realizowanych w ramach końcowego przeznaczenia procesów przetwarzania towarów. Na przykład w przypadku przywozu ryb przeznaczonych do produkcji przetworów rybnych, CN 0303 45.
Art. 254 ust. 2 UKC z kolei, daje możliwość osiągnięcia końcowego przeznaczenia już na wcześniejszym etapie produkcji, jeżeli przywrócenie stanu pierwotnego towarów, ze względów gospodarczych, nie jest możliwe.
Procedura końcowe przeznaczenie (end-use)…
…jest bardzo istotnym elementem systemu kontroli i bezpieczeństwa importu towarów do Unii Europejskiej. Gwarantuje przy tym wykorzystywanie przywożonych produktów zgodnie z ich pierwotnym, zadeklarowanym przeznaczeniem. Według nas, jest to znakomite narządzie, dzięki któremu można kontrolować przywóz zboża i innych produktów z Ukrainy (!!!) Już wyjaśniamy w jaki sposób..
Polska zgodziła się na…
…tranzyt kukurydzy, pszenicy, rzepaku czy słonecznika z Ukrainy do naszych portów morskich. Stąd produkty te miały być dalej statkami transportowane do krajów trzecich. Tymczasem okazało się, że duża część towaru, niezgodnie z założeniami została na terenie Polski dopuszczona do wolnego obrotu (!!!) Zachwiało to rynkiem produktów spożywczych i w efekcie doprowadziło do gwałtownych, acz uzasadnionych rolniczych protestów. Importowane produkty dodatkowo nie spełniają żadnych norm jakościowych. Możliwe jest to dzięki prostemu zabiegowi – załączenie do zgłoszenia celnego zwykłego oświadczenia o przeznaczeniu lub zastosowanie w nim kodu dodatkowego oznaczającego „nie do celów spożywczych”. Tak dopuszczone do obrotu towary, bez żadnej kontroli używane są nastepnie jako pełnowartościowe i zdatne do spożycia przez ludzi (!!!)
Na postulowane przez protestujących rolników wprowadzenie ceł nie ma co liczyć przynajmniej do 5 czerwca 2023. Do tego dnia obowiązuje bowiem stosowne Rozporządzenie PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/870 z dnia 30 maja 2022 r obniżające do 0% stawki celne Ukraina / UE. Natomiast szybkim, skutecznym i co kluczowe – zgodnym z prawodawstwem UE rozwiązaniem, jest wprowadzenie obowiązkowego uzyskania pozwolenia na stosowanie procedury końcowego przeznaczenia (end-use), przy deklarowanym w zgłoszeniach celnym przeznaczeniu „nie do celów spożywczych”. Spowoduje to, że towar będzie znajdował się pod ścisłym dozorem celnym, aż do chwili rzeczywistego użycia „technicznego” lub opuszczenia granic UE (!!!) Jak się okazuje warto znać podstawowe procedury celne i mądrze z nich korzystać, dlatego…
Agencja celna Proste Cło…
…na bieżąco śledzimy i analizujemy zagadnienia i niuanse związane z międzynarodowym przemieszczaniem towarów. Zadanie nie jest łatwe, ale dla nas jest to swoiste zobowiązanie wobec naszych Partnerów i Klientów. Dzięki niemu możemy odpowiedzialnie realizować powierzone nam zadania i odpowiadać za ich jakość. Zapraszamy do kontaktu i współpracy.