Reguły dostaw INCOTERMS to chleb powszedni wszystkich uczestników handlu międzynarodowego. Chleb ten może jednak smakować gorzko jeśli w imporcie zgodzimy się na przyjęcie przesyłki na warunkach DDP. Pułapka czyha zwłaszcza na firmy dopiero zaczynające swoją przygodę z importem. Dlatego w myśl maksymy, że lepiej zapobiegać niż leczyć chcę dziś opisać zjawisko tzw. odprawy „gray customs”.
Zacznijmy jednak od samych reguł INCOTERMS…
O regułach INCOTERMS słów kilka…
Incoterms (International Commercial Terms) to zbiór międzynarodowych reguł, określających warunki sprzedaży, których stosowanie jest szeroko przyjęte na całym świecie. Reguły te dzielą koszty i odpowiedzialność pomiędzy nabywcę i sprzedawcę oraz odzwierciedlają rodzaj uzgodnionego transportu. Ogłasza je Międzynarodowa Organizacja Handlu icc poland
O regułach INCOTERMS pisaliśmy wielokrotnie na naszym blogu
Warunki Dostawy Incoterms – czym są, a czym nie są? Jak stosować warunki Incoterms?
Incoterms 2020 zmiany wprowadzone przez ICC
Najwięcej kontrowersji i pytań pojawia się ostatnio przy stosowaniu w praktyce warunków DDP…
Dostawy na warunkach DDP
DDP – Dostarczone, cło opłacone (… określone miejsce przeznaczenia). Ta reguła dla kupującego na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo atrakcyjna. Wszystkie formalności bierze na siebie sprzedający – organizację i koszty załadunku, transport do nabywcy, ubezpieczenie wraz z ryzykiem związanym z utratą lub uszkodzeniem towaru. Sprzedający zobowiązuje się też do opłaty cła i podatków w kraju importu!!! Kupujący ma jedynie obowiązek rozładunku towaru i ponosi ryzyko, że w czasie tej czynności coś się może uszkodzić bądź zniszczyć. Spokój i bezpieczeństwo kupującego w tym momencie są jednak złudne. Pułapka DDP właśnie została zastawiona…
Pułapka warunków dostawy Incoterms DDP czyli odprawa „gray customs”
Przynęta w pułapce jest, trzeba przyznać bardzo sexy – sprzedający zobowiązuje się do opłaty cła i podatku! Problem jednak w tym, że na ogół firmy z krajów trzecich nie mają możliwości dokonania odprawy celnej w UE!!! Co za tym idzie nie mogą uregulować podatku VAT i ewentualnego cła a bez uregulowania tych opłat nie mogą legalnie wprowadzić swoich towarów do obrotu. Kupujący w takich okolicznościach nie ma żadnych szans na uzyskanie dowodu odprawy celnej.
Mamy tu do czynienia z tak zwaną odprawą „gray customs”, czyli sytuacją kiedy otrzymujemy towar po uprzednim opłaceniu, jednak nie otrzymujemy dokumentów z odprawy celnej! Jak to jest możliwe…
Proces „gray customs” na warunkach Incoterms DDP- krok po kroku
Prym w procederze „gray customs” wiodą firmy chińskie, więc weźmy je jako przykład. Załóżmy teraz, że zamawiamy towar na jednej z chińskich platform B2B. W trakcie składania zamówienia sprzedający ochoczo deklaruje, że wyśle towar na warunkach DDP. Kusi nas okolicznością, że towar dotrze do nas odprawiony w kwocie, którą zapłaciliśmy. Jeśli daliśmy się skusić i nie odezwał się w nas żaden wewnętrzny głos ostrożności, to pułapka jest gotowa. Eksporter chiński w tym momencie konsoliduje sobie zamówienie dla wielu różnych klientów z Europy. Po przywiezieniu towaru do UE zgłasza cały towar do odprawy zbiorczej w Holandii, Rumunii lub Czechach na błędnych kodach celnych!!! Następnie towar wysyłany jest kurierem do miejsca przeznaczenia, jakby to był towar legalnie wprowadzony do obrotu. Niestety w paczce nie ma (bo być nie może) ani faktury VAT ani dokumentów potwierdzających odprawę celną. Bez tych dokumentów nie możemy towaru wprowadzić do obrotu i legalnie go sprzedawać. Pułapka właśnie się zamknęła…
Co zrobić gdy dostaliśmy towar na warunkach DDP bez odprawy?
W takiej sytuacji trzeba zebrać wszystkie posiadane dokumenty i udać się po pomoc do dobrej agencji celnej – oczywiście zapraszamy do nas 🙂 Sprawdzimy okoliczności importu i ograniczenia, którym może podlegać towar – np. konieczność przedłożenia deklaracji CE. Jeśli weryfikacja przebiegnie pozytywnie, to dokonamy odprawy celnej i dopuścimy towar do obrotu w sposób legalny, potwierdzając to uzyskaniem stosownej dokumentacji. Oczywiście trzeba będzie uregulować cło i podatek VAT – od tego uciec się nie da. Zamiast wygodnego w teorii procesu DDP, w praktyce czeka więc na nas dość skomplikowana i kosztowna przeprawa.
Kiedy możemy się zgodzić na warunki Incoterms DDP, żeby nie narazić się na „gray customs”?
Jeśli importu dokonujemy jako osoba prywatna a towaru nie będziemy wprowadzać do obrotu gospodarczego to odprawa „gray customs” nie robi większej różnicy. W przypadku wyrywkowej kontroli celnej może się jednak okazać, że trzeba będzie dopłacić podatek VAT.
Jakie warunki INCOTERMS w takim razie wybrać?
Najnowszy INCOTERMS 2020 to 11 różnych reguł i nietrudno znaleźć taką, która pasuje do konkretnej sytuacji i zabezpiecza interesy tak kupującego jak i sprzedającego. W przypadku importu z Chin ze swojej strony polecam uwadze warunki FOB lub DAP.
Warunki FOB dobrze sprawdzają się w transporcie morskim. Sprzedający ponosi wszelkie koszty i ryzyka do chwili załadowania towaru na statek. Po jego stronie jest również odprawa celna towaru. Kupujący przejmuje odpowiedzialność, gdy towary znajdą się na statku.
Jeśli z jakichkolwiek względów zależy nam na większej pomocy sprzedającego, to warto zastanowić się nad warunkami DAP, czyli „dostarczone do miejsca”. Sprzedający pokrywa koszty transportu i bierze na siebie ryzyko związane z dostarczeniem towarów pod uzgodniony adres. Opłata cła i podatku VAT zgodnie z zasadami i praktyką jest wtedy po stronie kupującego.